ÅRSRAPPORT 2019 1
ÅRSRAPPORT 2019 Stora digitala möjligheter för sko
gsbrukets värdekedja
ÅRSRAPPORT 2019 Programstyrelsen: Digitala lösning
ar förbättrar både för arbetsmiljö och skogsmark
KOORDINERING Koordinering av program med spjutspe
tsforskare Mistra Digital Forest består av fyra arbetspaket som kopplar till varandra genom utbyte av data och material. Här berättar programchef Sverker Danielsson, som också leder arbetspaketet Koordinering och kommunikation, om var forskningsarbetet befinner sig ett år efter programstart. – Inom vårt arbetsområde ryms både syntesforskning, att kartlägga den digitala värdekedjan och kapaciteten hos dagens bioraffinaderier samt programmets internationella erfarenhetsutbyten. SCDI har genomfört en intervjustudie där resultatet ger oss en bild av vilka områden som behöver utvecklas. Inom arbetspaketet ingår också programmets kommunikationsarbete. Under våren fick vi programmets kommunikationskanaler på plats som vi fortsätter att utveckla. Vad händer nu? – Fokus under 2019 har varit att få igång aktiviteter på olika håll och under 2020 kommer vi att stärka kopplingarna mellan olika delar av programmet. Vi vill att programmet leder till förbättringar hos skogsföretagen och samhället i stort. Under våren kommer vi att rapportera vad digitalisering och andra begrepp betyder för olika grupper av människor. Det är en del av syntesarbetet som kommer att ge oss viktig kunskap vad gäller integrationen människa–teknik. Arbetet med att lyfta den digitala kompetensen fortsätter under 2020. – Vi kommer också att rapportera om vilka bioraffinaderiprocesser som är i drift och planerade och hur vi kan koppla ny teknik till dagens infrastruktur. Bioraffinaderier kommer att vara mottagare av skogsråvara i framtiden och ett av uppdragen i Mistra Digital Forest – som Mistra som finansiär lyft fram som viktigt – är att vi tittar på digitala möjligheter för att skapa cirkulära flöden från olika delar i värdekedjan. ”Höj den digitala kompetensen” Det är ett av totalt fyra utvecklingsområden som skogsföretagen behöver ta sig an för att kunna påbörja en digital transformation. Det konstaterar Jonny Holmström, professor i informatik vid Umeå universitet och Swedish Center for Digital Innovation (scdi), efter att ha genomfört en intervjustudie bland skogsföretagen. Jonny Holmström har genomfört 16 intervjuer med personer inom skogsföretagen. – Vill man öka de digitala möjligheterna måste man börja med att fråga de som arbetar inom området om vilka utmaningar och möjligheter de skönjer, förklarar Jonny Holmström. – Det vi kan konstatera är att den råvarubaserade värdekedjan fungerar effektivt men att den digitala värdekedjan är mer fragmenterad, berättar Jonny Holmström. De datavolymer som används i branschen är begränsade och huvudsakligen kopplade till enskilda bolag. – Vi ser att det finns stuprör som behöver adresseras. Men frågan är mer FYRA VIKTIGA UTVECKLINGSOMRÅDEN: 1. Kartlägg den digitala mognaden. Vi måste veta karaktären av problemet och vår startpunkt. T komplex än så. Det finns traditioner i bolagen som byggts upp under hundratals år. Digitalisering av värdekedjor handlar om ett överskridande arbete mellan organisationer, förklarar Jonny Holmström. I studien framkommer också att den digitala mognaden är varierad. – Om den digitala kompetensen höjs R kommer det att främja det svenska skogsbruket på ett påtagligt sätt. Det är inte flaskhalsar här och där utan vi ser att det handlar om hela värdekedjan. Men det finns en medvetenhet om detta och viljan att ta steg vidare är enorm!, menar Jonny Holmström. 2. Etablera digitala ekosystem. Digitala ekosystem handlar om att gå från en traditionell linjär värdekedja till ett ekosystem. Data är nyckeln för ett fungerande ekosystem. Stora aktörer kommer kanske kunna bygga egna, men det finns också potential i ett gemensamt ekosystem. 3. Höj nivån på tjänsteinnovation. Etablera en systematik i uppfångandet av uppslag till nya tjänsteinnovationer. Hur plockar vi upp idéer från våra kollegor? Hur kan vi bygga upp olika digitala tjänster? 4. Höj den digitala kompetensen. Samverka med lärosäten och skapa skräddarsydda utbildningar för ert bolag. Det är fundamentalt viktigt och fenomenalt spännande! Men man måste ställa krav och hitta rätt samtalsnivå. 8 F ö t o H N : o r O J a h o c S S n a O s L l O N : I s o o s D A o t n F S N V N E R K O E J R E g b e r g Y H O L M M S Ö
ÅRSRAPPORT 2019 Holmen Skog ökar kunskapen för att
hitta nya affärer och strategi
ÅRSRAPPORT 2019 SCA skannade 50 000 hektar
ÅRSRAPPORT 2019 När kommer robotarna?
ÅRSRAPPORT 2019 Simuleringsbaserad design utveckla
r terrängkörning
ÅRSRAPPORT 2019 Samarbete med Kanada
ÅRSRAPPORT 2019 Skogstekniska klustret: Digitala l
ösningar ökar värdet för kunder, personal och samhälle