Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping TREND
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Jönköping CITYPULS
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping RECENSIONER & FILMKOLLEN
SIONERBIORECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECENS TH
E COUNSELOR Med: Michael Fassbender, Brad Pitt, Cameron Diaz med flera. Regi: Ridley Scott nnnnn I norra Mexiko, precis vid gränsen mot Texas, ligger Juárez. Miljonstaden är en av världens farligaste ÅTERTRÄFFEN Med: Anna Odell, Sanna Krepper, Henrik Norlén med flera. Regi: Anna Odell nnnnn Den omstridda konstnären Anna Odells debutfilm visades på en branschtillställning i slutet av augusti. Jag såg filmen då och har sedan dess tänkt jättemycket på den. Varenda dag. Det säger rätt mycket om sprängkraften i ämnet och kvaliteten i hantverket. Med en inledning som påminner om Thomas Vinterbergs "Festen" kommer den genom skoltiden mobbade Anna Odell till sin klassåterträff, 20 år efter grundskoleexamen. Nostalgimyset slås effektivt sönder när Anna Odell klingar i glaset och håller ett sanningssägande tal om hur hon uppfattade skoltiden. Dålig stämning är bara början på vad som sedan sker. Jag vet åtminstone en regissör som argt brukar säga att det värsta recensionsöde en film kan få är att den beskrivs som "viktig", för vem sjutton vill gå och se en "viktig" film? Men jag tar ändå i nu och hävdar att detta är just en viktig film. Därför att den fungerar precis så som riktigt bra konst gör, den får oss att tänka och reflektera på djupet. Alla som någonsin gått i skolan kan relatera till Anna Odells material. Vi vet precis vad detta handlar om och genom hennes intelligenta hantering av problematiken med mobbning, hierarkier och gruppdynamik går det att få en syn av sig själv som en del av ett större allmänmänskligt beteende som vi måste ta tag i. Även om filmen är fiktiv rakt igenom sina två väldigt olika delar, är "Återträffen" ändå en del av den superintressanta våg av hybridfilmer som just nu vitaliserar filmlandskapet. I mötet mellan skrivet manus och dokumentärstil uppstår en intressant metanivå som ytterligare förstärks av att Anna Odell själv spelar rollfiguren Anna Odell. Det är så begåvat och avancerat gjort, men den riktiga styrkan är att det aldrig blir svårtillgängligt. "Återträffen" är en film för alla. Gör dig själv en tjänst och se den, det kommer att bli en hisnande obehaglig och i slutändan fantastiskt belönande upplevelse. MIRANDA SIGANDER YOU’RE NEXT Med: Sharni Vinson, Joe Swanberg, AJ Bowen med flera. Regi: Adam Wingard nnnnn Heminvasionsskräckisen är en klassisk genre, som kan variera i stil, men ofta innehåller stora ensligt belägna kåkar och ologiskt handlande människor som går åt i ett eskalerande "Tio små negerpojkar"-upplägg. Så även i "You're next", där en stor familj samlas i ett hus på landet. Föräldrarnas 35-åriga bröllopsdag ska firas, men precis när de sedvanliga konflikterna blossar upp lagom till varmrätten, blir huset utsatt från en dödlig attack utifrån. I den mörka kringliggande skogen smyger okända män med mycket obehagliga djurmasker runt med armborst och machetes med det till synes obevekliga syftet att ingen ska överleva. Då är det naturligtvis viktigt med en bra hjälte och Sharni Vinson i rollen som den medföljande flickvännen Erin är precis den sortens tuffa och sympatiska överlevare som man kan hoppas på. Hon får det inte lätt och blir snabbt dränkt i diverse substanser från krossade människokroppar. När det gäller skräck föredrar jag den typen som bygger en skala av obehag, från thrillernervigt till gastkramande, genom antydan snarare än uttalade läskigheter. "Them" från 2006 är ett bra exempel på att det kan bli riktigt läbbigt utan "Saw"-gore. Ännu bättre kan det bli om filmen dessutom har en agenda. "The purge" försökte i alla fall ha en slags social kommentar i sin heminvasion, även om det inte bar sig hela vägen. Men gillar man den blodiga skolan är familjemiddagen i "Your're next" en gedigen slasherfest som jobbar på fint inom sin egen tradition, utan att bli självmedvetet ironisk som "Scream"-filmerna. Här finns ett ambitiöst manus och bra skådespelare, som tar umgängesbeskrivningen "norénskt" till nya, grisigare höjder. MIRANDA SIGANDER 88 | nöjesnytt platser, den farligaste som inte ligger i en regelrätt krigszon. Juárez styrs informellt av en mäktig - och fruktansvärt brutal - knarkkartell. På andra sidan av den amerikanska gränsen ligger El Paso, där en ung advokat (Michael Fassbender) har förälskat sig i en änglalik flicka (Penélope Cruz). Vad hon inte vet är att han har inlett ett samarbete med några kriminella klienter - en investering i knarksmuggling som kan resultera i stora pengar eller i katastrof. Regissören Ridley Scott låter oss inte fundera länge på vilken utgången blir. Filmens olycksbådande stämning är öronbedövande, känslan av en resa mot undergången hamras obönhörligt in. När advokatens kumpan Reiner (en prillig nattklubbsägare spelad av Javier Bardem) målande berättar om en särskilt otäck avrättningsapparat som kartellen använder, är det bara en tidsfråga innan vi kommer att få se den göra köttfärs av en av nyckelfigurerna. På ett sätt är det uppfriskande - som en exakt antites till mysbrottsligheten i filmer som "Ocean's eleven" (det enda som binder dem samman är Brad Pitt i en bärande roll). Men våldet blir till sist så entonigt att budskapet om kartellens ondska inte går att ta in. "The counselor" är författaren Cormac McCarthys debutfilmmanus. McCarthy nämns ofta i Nobelsammanhang och hans böcker "Vägen" och "No country for old men" har blivit hyllade filmer. Därför känns det märkligt och ganska sorgligt att just manuset är en av filmens stora svagheter. Dialogen är högtravande och rollfigurerna papperstunna. Vi förstår aldrig riktigt varför huvudpersonen gett sig in i den här livsfarliga leken. I stället får vi lyssna på en serie pseudodjupa monologer som är glömda i samma stund som eftertexterna rullar. Särskilt nedslående är kvinnoporträtten, från Penélope Cruz blodfattiga madonnafigur till Cameron Diaz ondskefulla rovdjurskvinna. Misogyna repliker som "jag gillar smarta kvinnor - det är en dyr hobby" blir den sista spiken i kistan. KARIN SVENSSON MUD Med: Matthew McConaughey, Tye Sheridan, Reese Witherspoon med flera. Regi: Jeff Nichols nnnnn Det amerikanska Södern är en magisk plats - åtminstone i fiktionen. Sydstaternas glesbygder skildras ofta som ett slags hotfullt sagoland, ett vilt och vackert landskap där främmande faror lurar i skuggorna. Inte konstigt att "True blood"-författaren Charlaine Harris valde att befolka det med vampyrer, varulvar och skogsväsen. Det är också en av USA:s fattigaste regioner, och kombinationen av armod och mystik är en spännande utgångspunkt för film. Det visade förra årets stora Oscarssnackis "Beasts of the Southern wild", där sexåriga Hushpuppy berättar om sin både torftiga och sinnliga tillvaro i det orkanhärjade Louisianadeltat. Jeff Nichols "Mud" är en slags lightversion av den filmen. I centrum står 14-årige Ellis, som bor med sina föräldrar i en hemmabyggd husbåt på en grumlig flod i Arkansas. På en ö i närheten har vädrets makter placerat en båt uppe i ett träd, och när Ellis och bästa vännen Neckbone ska utforska den stöter de på Mud, en man på rymmen. Pojkarna fascineras av Mud och går med på att hjälpa honom att återförenas med sin stora kärlek, Juniper. Men med bygden kryllades av blodtörstiga prisjägare befinner de sig snart i livsfara. Matthew McConaughey gör ett bra jobb som den (bildligt och bokstavligt) svårfångade Mud, men får smäll på fingrarna av unge Tye Sheridan i huvudrollen. Hans Ellis är ett vibrerande knippe av starka känslor, kärv och mjuk på samma gång. Tyvärr är filmen minst en halvtimme för lång, och den makliga sydstadslunken funkar dåligt som tempo för en kriminalhistoria. Bitvis blir den också lite väl mycket av en "Stand by me"-wannabe. Då var Nichols förra film, "Take shelter", betydligt mer originell. Stämningen är det dock inget fel på - från det ständigt närvarande ljudet av vatten till den klibbiga värmen som strålar ut från bioduken. Den placerar oss bland särlingarna och enstöringarna som befolkar det andra USA, fjärran från New Yorks hipsterkultur och Kaliforniens glättiga yta, i den magiska Södern. KARIN SVENSSON
Nöjesnytt Jönköping SERIER