Bumsen 1
Brillor När jag kör i väg igen på eftermiddagen v
äljer jag att byta till de mörka glasen. Jag tar fram etuiet som glasögonen ska ligga i och i två små fack ligger de mörka glasen väl skyddade. Jag tar fram dem och drar loss glasen som sitter i bågarna. Sedan trycker jag bara dit de mörka. Det är jätteenkelt att byta men ett tips är att ta med en liten putsduk för att torka av dem. Det är svårt att byta utan att få fingeravtryck på glasen. De smarta glasögonen har också UV-skydd i glasen för att skydda dina ögon lite extra. Jag lägger upp en ny rutt och fortsätter köra. Det är stor skillnad när jag nu bytt till de mörka glasen. Jag ser siffrorna och vägvisningen mycket bättre. Projiceringen i glasögonen sitter endast på den högra glaset. Jag tycker att det borde vara lite större vy som man ser, det skulle varken störa eller bli i vägen. Som det upplevs nu måste jag anstränga mig lite för mycket för att se. Även om jag i normala fall använder glasögon så är det inte det som är problemet för jag ser det som står framför mig skarpt, men lite för litet. Glasögonen är också ganska känsliga för om de inte sitter perfekt. Rätt var det är försvinner allt ur synvinkeln om brillorna inte är tillräckligt långt upp på näsan eller har hamnat lite snett. Det är en jättehäftig och spännande produkt och jag är imponerad av att det faktiskt fungerar. Samtidigt tycker jag personligen att de känns lite onödiga när jag kör en av de mest tekniskt avancerade hojarna som finns som i sin tur har en otroligt bra TFT-display. Det syns en indikator om lågt batteri i glasögonen när de börjar ta slut på batteri. Du laddar snabbt och enkelt upp dem igen med hjälp av laddkabeln som följer med. Det är ett vanligt USB-uttag och en magnetisk trådlös laddning som sätts mot glasögonen. Allt får plats i den lilla väskan som följer med. Glasögonen fungerar bara om du har blåtand på motorcykeln så du kan parkoppla din telefon med hojen. De finns i två olika storlekar och kostar cirka 9225 kronor. Efter en hel dag på motorcykeln med ConnectedRide smartglasögon så måste jag nog erkänna att detta inte var något för mig. Jag tycker att det är jättekul med ny teknik och att testa nya produkter. Om det som sagt kommer en variant med större siffror och pilar så tror jag skulle gilla dem mer. Ett stort plus är designen och att de var så sköna. Jag tror att de syns bättre när det inte är lika skarpt solljus eller kanske på kvällen när det är mörkare ut. Ett annat stort plus var att jag faktiskt höll hastigheten mycket lättare under min tur. Den där röda cirkeln som påminde mig att jag gasade lite för mycket den syntes i alla fall väldigt tydligt. Plus Sköna Snygg design Enkla att använda Minus För liten text Måste sitta perfekt för att fungera I dyraste laget Tillägg: Då det inte gick att ta så bra egna bilder genom glasögonen för att visa hur det ser ut så visar vi några bilder från BMW:S pressmaterial. Dessa bilder är ganska missvisande då det inte alls är så skarp och stor text i verkligheten. Förvänta dig inte att det är så här som glasögonen upplevs under körning. Bilderna är ett montage och är inte tagna genom de verkliga glasögonen. Text o foto: Malin Westling 36 Bumsen 3 2024