Svensk Golf 1
IN Utrustning Svenske Mattias Jelver har jobbat i
Titleists tourbuss i tio år och hjälpt alla från Rafael Cabrera-Bello till Rory McIlroy att optimera sina klubbor. Men vilken är egentligen den konstigaste fråga han fått? TOURTEKNIKERN SVARAR Text: OSKAR ÅSGÅRD greppade om klubbor, men nu har jag fl yttat ut till rangen och kör mest an. Sen fi D det vissa spelare som bar litar på mig för att b yta just deras grepp. Jag snittar ungefär 30 tävlingar på Europatouren per år. Känner du av pressen att fi xa med utrustningen för världens bästa spelare? nervöst. Jag minns någon av de första gångerna jag jobbade i bussen och skulle greppa om Andrew Coltarts klubbor på 15 minuter. Det var bara det att han hade nio lager tejp under greppen och då tar det inte en kvart, utan snarare en timme. Då mådde man lite dåligt. Hur bra koll har spelarna på sin utrustning? – Det varierar väldigt mycket. – I början var det lite a ite ågon MÄRKTE DIREKT OM ETT AV NIO LAGER TEJP SAKNADES UNDER GREPPEN« »ERNIE ELS Vissa har faktiskt ingen aning om hur många graders loft de har på sin wedge eller hur lång deras driver är. Vem är mest noggrann? – Brett Rumford. Han är väldigt noggrann, särskilt med sina wedgar. Mycket småjusteringar med bounce, slipningar, storleken på huvudet. Han har mycket idéer kring wedgarna, bland annat har han funderat på och visat upp skisser för oss på fi ttings med TrackMan. Sen fi nns m bara yta in titel är ”Tour Technichan”, vad gör du egentligen? – I fyra år satt jag i bussen och byggde och hur man skulle kunna luta skårorna snett, så att de ligger rakt linjerade när klubbhuvudet öppnas. Vilket är det konstigaste jobb du gjort? – Det var nog att bygga den Titleistdriver Padraig Harrington använde under vände under Ryder Cup 2006. Han had an hade ett specialskaft som h långt. För att få den rä rätt fi ck vi ta bort v g s Mattias Jelver tillsammans med Rafael Cabrera-Bello. mycke få d mätstickor i bussen räckte heller inte til till för en så lång driver. Det krävdes et testande för att m r driv få den precis rätt. Vem har varit roligast att jobba med? – För mig var det Rory McIlroy, som gått till Nike nu. Jag träff ade honom redan 2005 och har fått hjälpa honom sen dess. Hans talang gör honom väldigt lätt att jobba med, jag minns att vi under Dunhill Links 2011 på två timmar provade fram elva nya klubbor som åkte rakt ner i bagen och sen slutade han tvåa i tävlingen. Hur bra är proff sen på att känna förändringar i sin utrustning? – Vissa är ruskigt imponerande. Y.E. Yang är otroligt duktig på att känna svingvikter, nästan på en halv svingvikt när. Ernie Els kunde märka direkt om ett av de nio lager tejp han har under greppen saknades. Läs mer utrustningssnack med Mattias Jelver på Utrustningsbloggen: www.golf.se/Spela/Utrustning/Utrustningsbloggen/ INCREASED BALL SPEED FROM EVERYWHERE. Forged Speed Frame Face Cup vikt från huvudet genom att slipa sulan, och våra som han ville ha 47 tum lång LONGER FROM EVERYWHERE. UP TO +31 FROM THE TEE UP TO +32 FROM THE FAIRWAY UP TO +13 FROM THE ROUGH SERIOUSLY. INCREASED DISTANCE. Internal Standing Wave LOWER CENTRE OF GRAVITY FOR INCREASED VERSATILITY FROM EVERYWHERE. Modern Warbird Sole BRING.IT.ON. FAIRWAY callawaygolf.com/xhot Device, Speed Frame, X Hot and Warbird are trademarks and/or registered trademarks of Callaway Golf Company. ©2013 Callaway Golf Company. Callaway, the Chevron