Stenkoll 1
infrastruktur Dags att ro massorna i hamn? Under
de närmaste dryga tio åren sjösätter Trafikverket några av de största infrastrukturprojekten någonsin. Förbifart Stockholm har redan inletts medan förarbeten gällande Göteborgs Västlänken pågår. Mycket stora mängder bergmaterial, jord och lera ska ge plats för de tunnlar som planeras, vilket gör masshanteringen till en av de största frågorna i båda projekten. TEXT: NICLAS KINDVALL ILLUSTRATION: EVA EDBERG P rojektet Västlänken planeringsstadiet, är på projekteringen inleddes 2011 och man räknar med att börja bygga 2017–2018. Åtta kilometer dubbelspårig järnväg genom centrala Göteborg, varav sex kilometer i tunnel, innebär att cirka 3 miljoner kubikmeter material kommer att tas ut. Drygt hälften, 1,7 miljoner kubikmeter är berg som bedöms till huvuddelen vara av bra kvalitet ur användningssynpunkt (se faktaruta). Resterande massor är jord och lera. Stämmer Trafikverkets planering så kommer allt material ut på marknaden mellan åren 2018–2023 och upphandlingar beräknas inledas under 2015. Tidsaspekten viktig Martin Upmanis är miljöspecialist på Trafikverket Göteborg. Han menar att det viktigaste är att i god tid tänka igenom masshanteringen, att hitta användningsområden för det uttagna materialet. – Tidsaspekten är viktig, när det går för fort är det lätt att falla tillbaka till kvittblivning och det gynnar ingen. Men jag upplever att vi är bättre på detta nu än vi varit tidigare. Martin Upmanis poängterar också att dialogen mellan Trafikverket och ” Det viktigaste är att i god tid tänka igenom masshanteringen, att hitta användningsområden för det uttagna materialet. Martin Upmanis KROSSORDET # 128 23