Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT APM Terminals genomför miljöförbättringa
r Text: Peter Höök Under 2018 genomförde APM Terminals en rad interna projekt. Man har bland annat arbetat med att förbättrat effektiviteten och arbetet inne på terminalen. Ett projekt som genomförts är att bredda och dubbelrikta körvägarna för våra grensletruckar. Yard layout gjordes om till förmån för ett effektivare och mer miljövänligt arbetssätt på kajen. Med detta projekt lyckades APM Terminals minska körsträckan för våra grensletruckar med 17 000 kilometer om året. Det motsvarar en sträcka mellan Göteborg och Peking och tillbaka! Vilket betyder att terminalen använder 25 000 liter mindre diesel varje år. Projektledare Johannes Rudevärn berättar: ”Vi har planerat och skissat på alla lösningar tillsammans, det har varit mycket mer än att bara bygga om en väg. Förändringen har även inkluderat vårt arbetssätt på kajen. Vi har testat flera olika förslag innan vi började bygga om och tillsammans har vi hittat ett säkert arbetssätt som är effektivare och framförallt mer miljövänligt.”Supervisor Leif Augustinsson fortsätter: ”Under de soligaste dagarna mitt i sommarrusDubbelriktade och bredare körvägar för grensletruckar inne på APM Terminals. ningen 2018 satte vi spaden i backen och grävde upp halva kajen. Tack vare bra planering och gott samarbete flöt arbetet på fint och idag kan vi stolt se tillbaka på vilken förändring vi gjort.” Under 2019 kommer APM Terminals fortsätta att ta ansvar för miljön både inne på terminalen och i Göteborg genom att fortsätta arbetet med olika förbättringsprojekt. Två franska regioner satsar på Hyperloop-linjer Text: Markku Björkman Kanadensiska TransPod förväntas bygga sin rörledning i Haute-Vienne i den västra delen av landet. US-baserade Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) har för avsikt att öppna ett innovativt transportsystem i staden Toulouse, Haute-Garonne regionen i Occitania. TransPod kommer att bygga en tre kilometer lång rörledning och ett tekniskt forskningscentrum i Droux kommun i departementet HauteVienne. Företaget ingick ett avtal med lokala myndigheter i december 2018. Projektet startar i februari 2019, när man börjar leta efter entreprenörer. TransPod planerar att slutföra projektet i september eller oktober om det inte uppstår några speciella hinder eller förseningar. Hyperloop-linjen kommer att användas för en serie av tester och undersökningar. Toulouse-projektet HyperloopTT bygger för närvarande sin rörledning i Toulouse. Detta amerikanska företag startade arbetet i april 2018 och förväntas bli färdigt under 2019. Hyperloop-rutten kommer att byggas i företagets forskningscentrum i Toulouse. HyperloopTT avser att bygga en 1 kilometer lång linje 1 0 • DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 1 20 1 9 HyperloopTT bygger för närvarande sin rörledning i Toulouse. Detta amerikanska företag startade arbetet i april 2018 och förväntas bli färdigt under 2019. Foto: Hyperloop som kommer att användas för samma ändamål som TransPod. Ett icke-vinstdrivande forskningsinstitut med namnet EuroTube tillkännagav också lanseringen av en Hyperloop-rutt under andra halvåret 2019. Företaget kommer att bygga en tre kilometer lång linje i kantonen Valais, i södra Schweiz. Under tiden meddelade Virgin Hyperloop One meddelade att företaget öppnar en hypersnabb rörtrafikservice i Spanien år 2020.