Dagens Transport & Logistik 1
TRENDER jan och låta kunden bestämma själv över v
arje enskilt transportsteg. – Genom att automatisera kan man få ner kostnaden. Vår affärsmodell är att transformera och koppla ihop ekosystemet av transportköpare och leverantörer så att köparen kan välja den hon eller han vill, till varje tillfälle, säger han och fortsätter: – Jag tror att vi har en bra balans mellan pris och trovärdighet. Det är kunderna som väljer och den som är bäst vinner. Köplojaliteten stärks mot dem som sköter jobbet och ett öppet rankingsystem gör att transportköparna kan värdera leverantör och tjänster mot varandra. Digitaliseringen ökar farten Marknadsplatsen har på kort tid blivit populär, berättar han. –Både leverantörer och köpare är nöjda. De flesta inom branschen går mot en digital front, vilket gör att det kommer att ske snabbare och större förändringar i logistikvärlden framöver, men branschen är enorm så det finns plats för oss alla. n FAKTA om Adnavem En digital marknadsplats för intermodala transporter där åkare och rederier gör affärer direkt med transportköparen. För närvarande är Asien och Norden fokusområden men verksamheten är i färd med att skalas upp. om en reell skillnad i transporten är köparen antagligen beredd att betala mer för tjänsten. Mervärdet består av förutsättningen att godset ska levereras helt, rent, i tid och utifrån de premisser köpet har skett på. Men ser man på de totala nyckeltalen i transportvärlden utgör inte trovärdighet eller leveranssäkerhet de största talen. Mycket kan gå fel när man tar hela kedjan i betraktande. En leverans på sjö kan bli försenad, en omlastning på vägen gå fel om en container missar sin feeder connection och dåligt väder, strejk eller andra oförutsedda händelser kan störa leveranssäkerheten. Därför handlar trovärdighet också om proaktivitet i det operationella, säger han. – Kunden ska inte behöva ringa och höra vad som har hänt, informationen ska komma automatiskt. Viktigt att låta kunden bestämma Bakgrunden till att han startade Adnavem var att han upplevde en dålig matchning mellan kundernas behov och leverantörernas erbjudande. Dessutom vill många speditörer blanda ihop hela transportlösningen till en enda helhet, medan Andreas ser ett behov av att bryta upp kedAndreas Wramsmyr, vd på den digitala transportmarknadsplatsen Adnavem. Foto: Adnavem DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 1 20 1 9 • 49