Stenkoll 1
framtidens maskiner terlyste en enkel lösning frå
n tillverkarsidan. Frågan är inte minst viktig med tanke på att damm mer och mer blir en faktor att räkna med vid tillståndsansökan. Stenqvist ville också slå ett slag för högre kvalitet, han menade sig vara villig att betala mer för produkter som håller längre och som producerar bättre material. En produktionslinje som faktiskt producerar det material som efterfrågas, utan en massa filler, är önskvärd. Här handlar det om att tänka större än en ny spindelkross, menade han. Det behövs nya idéer, varför inte fundera över laserlösningar, det finns sådana i stenindustrin. kunna leverera enligt detta för att inte bli förlorare i den hårda konkurrensen. Detta vill vi ha! Efter att Volvos Håkan Gustafsson, Atlas Bo-Göran Johansson och Sandviks Sven-Henrik Norman i tur och ordning berättat om hur deras företag ser på framtiden och hur man arbetar för att utveckla produktivare och säkrare produkter arrangerades en paneldiskussion där representanter från beställarsidan specificerade sina önskemål gentemot leverantörerna. NCCs Pär Johnning inledde med att beställa en säkrare maskin för skutslagning, kanske måste en ny lösning till på hur man knackar skut. Han efterfrågade också säkrare hjullastare. Till exempel ska en sådan inte kunna börja rulla av sig själv. Dessutom är ” 14 KROSSORDET # 133 Dessutom är det verkligen dags att man löser säkerheten runt maskinen, föraren ska kunna ha bättre uppsikt över vad som rör sig i närheten, på alla sidor. det verkligen dags att man löser säkerheten runt maskinen, föraren ska kunna ha bättre uppsikt över vad som rör sig i närheten, på alla sidor. Tekniken finns redan, menade Johnning, bland annat i personbilsindustrin. När kommer den till vår bransch? En sista önskan var teknik för att säkert kunna borra hål för andra- och tredjepall utan att behöva täcka av syltan. Fjärruppkopplad support? Skanskas Johan Olander vill att byte av siktmedia ska kunna ske på ett säkrare sätt och refererade till en fallolycka som resulterade i ett brutet ben. Fortfarande känner vi att vi måste anpassa även nya maskiner för att säkert kunna utföra så enkla åtgärder, menade han. Ett bättre sätt att byta konor och mantlar efterfrågade Olander dessutom. Går det inte att ta fram lyfthjälpmedel som går att använda på flera sorters maskiner? Faran är annars att det tillverkas egna varianter och därmed bygger in risker. Han efterfrågade också en bättre supportfunktion för maskinfel, varför inte kunna fjärruppkoppla och lösa problem i stället för att kalla en tekniker till platsen, vilket tar lång tid och orsakar produktionsbortfall. Den tekniken finns redan för lastbilar. Maskiner med kvalitet Svevias Nicklas Stenqvist resonerade kring dammproblemet där han efBergmaterialindustrin i framtiden Beställarnas önskemål är tydliga, man vill ha produktivare och säkrare maskiner. I vissa fall handlar det om förbättringar av produkter som redan finns, i andra om att tänka nytt och utveckla helt nya lösningar. Ett ökat allmänt säkerhetsfokus gör att framtidens maskiner behöver anpassas efter helt nya krav men produktionskapacitet och kvaliteten på det som produceras fortsätter att vara viktiga parametrar för branschen. Dialogen mellan tillverkare och beställare, bland annat genom arbetet i SBMIs Krossutskott, är en förutsättning för att bergmaterialindustrin ska kunna se framtiden an med tillförsikt. På SBMIs medlemssidor finns presentationer från branschdagen. Där kommer snart också ett referat från hela paneldiskussionen, inklusive de svar som leverantörerna gav på beställarnas önskemål, att finnas tillgängligt.