Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: DET BLEV UNGEFÄR SOM VI TR
ODDE
Nya Dimensioner BILDNOTIS: DIKTATORNS BUNKRAR PLUN
DRAS
Nya Dimensioner NOTERAT: ROSTTRÖGT I BARCELONA
Nya Dimensioner BE BYGGER FÖR FRAMTIDEN
Nya Dimensioner SAFET Y FIRST
Nya Dimensioner FRAMTIDENS STÅL ÄR FOSSILFRITT
BE:S NYA KONCERNCHEF Chefskarriären fortsatte på
ett företag som tillverkade vakuumaggregat till lastbilar innan han rekryterades till jobbet som vd på en kemiindustri i Trelleborg. På fem år var han med om att utveckla företaget till ”världens bästa kemifabrik”, för att därefter avveckla och stänga hela verksamheten. En erfarenhet som Peter Andersson beskriver som både nyttig och rolig. – Det är inte så att jag tycker om att säga upp folk, men jag gillar att göra saker på ett bra sätt. Och det blev bra. Alla anställda fick nya jobb och vi lyckades stänga fabriken på ett miljömässigt bra sätt, säger Peter Andersson. MEDARBETARNA GÖR FÖRETAGET När Peter Andersson kom till BE Group i juni 2016 hade han precis avslutat en drygt två år lång sejour i USA som vd för en av Nordeuropas största kemiindustrier. Att familjen valde att f lytta hem berodde på att en av sönerna blivit sjuk. Den vård och den trygghet som sonen behövde gick inte att ordna i USA. Beslutet att flytta hem fattades gemensamt inom familjen. Peter Andersson återkommer ofta till ordet trygghet, både när han pratar om det privata och när det handlar om utveckling och ledarskap. Avgörande om BE Group ska nå det ambitiösa målet att inte bara bli största leverantör på de marknader man verkar utan också den bästa, är att personalen känner sig just trygg. En anställd som mår bra och känner sig uppskattad gör garanterat ett bättre jobb, menar han. – Jag har väldigt höga tankar om människor. Det är medarbetarna i ett företag som gör företaget till vad det är. EN GENOMFÖRARE Peter Andersson ser sig själv som en genomförare snarare än en kreativ visionär. Enkel och pragmatisk till sin läggning. En person som ”kallar en spade för en spade” och som gillar att få saker och ting gjorda. Sedan han började på BE Group har han också varit med om att fatta flera avgörande beslut. Olönsamma produktionsenheter har lagts ner, medan mer lönsamma byggts ut. Det är ingen hemlighet att åren mellan 2009 och 2015 var tuffa ekonomiskt, inte bara för BE utan hela branschen. De senaste åren har företagets resultat förbättrats och vi står nu bättre rustat inför framtiden, konstaterar Peter Andersson. Hur ser han på BE som företag? – Ett anrikt företag med en gedigen historia och bra relation till kunderna. Vi har inte bara kommit helskinnade ur den transformering som PETER ANDERSSON Ålder 44 Familj Hustru, två söner och en engelsk bulldog Bor I Veberöd men på väg att bli Malmöbo Fritid Familjen, barnens idrottsaktiviteter, hundpromenader och fiske när tiden medger Peter Andersson beskriver sig själv som rak och enkel. branschen genomgått sedan 2008, vi har även tagit fram en väldigt bra aktivitetsplan för hur vi ska bli den bästa stålleverantören på de marknader vi är verksamma. Planen är enkel och tydlig. Precis som Peter Andersson vill ha det. – Det handlar om att vi ska leverera rätt saker i rätt tid och till rätt kvalitet. Och vi ska uppfattas som pålitliga av våra kunder. När de kontaktar oss ska de känna att de får något extra. Det ska helt enkelt vara roligare att höra av sig till BE än till än andra leverantörer. BÄTTRE PÅ ALLT En av de stora utmaningar som företaget står inför är digitaliseringen. Om 10-15 år kommer de flesta affärer att skötas direkt på nätet, tror Peter Andersson, och tar sina egna barn som exempel. – De har inte behov av att prata med en säljare när de ska köpa något. Allt de behöver är en fungerande e-handelslösning och en chattfunktion där de snabbt kan få svar på sina frågor. Helst dygnet runt. – Samtidigt kommer e-handeln aldrig att kunna ersätta de personliga kontakterna, men den kommer att bli ett allt viktigare komplement. Hur ser då framtiden ut för BE Group? Var kommer företaget att befinna sig om fem eller tio år? – Då hoppas jag att vi har differentierat oss gentemot andra leverantörer genom att vara bäst på allt vi gör: bättre logistiklösningar, bättre närvaro på marknaden, bättre på leveranser och bättre på att ta hand om våra kunder. ■ NYA DIMENSIONER 23 ” Att fira segrar och att komma med feedback, både när det gått bra och när det inte blev riktigt som man tänkt sig.”
Nya Dimensioner FYRA NYA SÄLJARE PÅ BE
Nya Dimensioner ANALYS: OVISST MEN ÄNDÅ HOPPFULLT
Nya Dimensioner ALLT DU BEHÖVER VETA OM ROSTFRITT