Nöjesnytt Kristianstad 1
- Vi har fått en ny restaurang, och en rejäl ener
giboost. Bar-B-Ko öppnade igen i juli efter att ha hållit stängt sedan årsskiftet för en ganska omfattande renovering. Förväntningarna var stora inför nyöppningen. Jens Fältman startade Bar-B-Ko 1997, han har drivit stället i tjugofem år, och har hela tiden lyckats ligga på topp. Bar-B-Ko är och har alltid varit ett förstahandsval på Kristianstads restaurangscen. Många upplever det som ett säkert kort. Man blir aldrig besviken. Att driva krog är inte enkelt, man måste ta hänsyn till både trender och nyckfulla gäster. Så vad är hemligheten bakom Bar-B-kos framgångar? –Kött, sås och potatis, säger Jens på en överdriven krichansta-dialekt samtidigt som han skrattar hjärtligt. Så avdramatiserar Jens Fältman sitt klassiska framgångskoncept. Hans resa har varit lång och rätt så rak. Efter några år på hyllade men saligen avsomnade Godsfinkan på Järnvägsstationen, tog Jens över en annan krog som låg i Bar-B-Kos lokaler. Den unge och driftige 25-åringen bytte namn, koncept och inredning och vi kan väl säga att han hittade rätt från första stund. I alla år har han hållit konceptet på tå och drivit en av Kristianstads bästa krogar. Bakom kulisserna har allt inte varit helt spikrakt, men Jens är nu sedan många år ensam ägare. Det trivs han med. Stabilt och bra. Jens har fått mycket hjälp av av Per Frankenius som är hans mentor och sitter som ordförande i styrelsen. Han har lärt mig mycket om hur jag skall driva mitt företag, ovärderliga tips som gör att jag kan fokusera på det viktiga varje dag, det vill säga våra gäster. Jens har hela tiden utvecklats som företagare, och blivit trygg i sin roll. Under tiden har han också byggt upp ett team av som han säger ”oerhört kompententa människor”. Jens poängterar att det är ett lagarbete och ingen one man show. Tillsammans jobbar personalen hela tiden för att hitta nya spännande producenter med bra styckdetaljer och att matcha dessa med passande viner. Alltid bara från seriösa producenter. Genom att uteslutande jobba med bra leverantörer, säkrar man kvaliteten på bästa sätt. – Många pratar om bra råvaror. Det är väl en självklarhet på vilket seriöst ställe som helst, men det är ju knappast ett koncept, säger Jens. – Vi har vårt koncept med kött och vin. Vid sidan om den ordinarie menyn, jobbar man med en köttlista. Här hittar man några rätter med begränsad tillgång. Hur ser ni på det vegetariska köket? - Det är 2023 och många föredrar vegetariska rätter, det är fullt naturligt för oss. Vi har duktiga kockar som lägger ner sin själ i att hitta bra smaker för alla gäster, det finns alltid spännande vegetariska rätter att välja på. Vi vill att alla skall kunna uppleva en trevlig kväll hos oss. Men åter till framgångskonceptet. Hur går det nu för tiden? Efter pandemin, handelns död i innerstaden, inflation och prishöjningar? - Oavsett allt som har hänt, så bor och lever lika många människor i i trakten. Och man vill gå ut och unna sig lite då och då. Jag tror att våra gäster fortfarande väljer att komma till oss, kanske att det för en del inte blir lika ofta som innan, men ändå. – Vi har aldrig varit bättre, säger Jens helt allvarligt. Och det hoppas jag att vi kan säga varje år. - Att alltid förkovra sig och aldrig vara helt nöjd är receptet till att hålla sig på topp. - Det går bra för Bar-B-Ko, Vi har mycket bokningar, det kan vara svårt att få bord vissa kvällar. Men Jens & Co jobbar alltid för att få plats med alla som vill.