Byggaren 1
TEMA: BYGGARE I NACKA - VÄRMDÖ Av Sjöstadens Snic
keri tio anställda brukar sju medarbetare jobba i verkstaden, tre är ute på fältet och installerar den nya inredningen. M 18 en nu har det lugnat ner sig till viss del, marknaden har stabiliserat sig något, berättar Johan Widlund, ägare till Sjöstadens Snickeri. – Hotell- och restaurang har fått tillbaka en del av sina gäster, det märker vi. Vi har faktiskt börjat off erera på ett och annat jobb även till denna bransch. Sjöstadens Snickeri är ett möbelsnickeri med tio anställda. Företaget etablerades för tjugo år sedan och låg länge i Hammarby Sjöstad - därav namnet. När sedan Stockholm skulle få sin nya stadsdel i denna dåtida närmast pittoreska industrimiljö, tvingades Sjöstaden att söka sig eft er nya lokaler. Nya bostäder i Hammarby Sjöstad innebar att Sjöstadens Snickeri hamnade i Saltsjö Boo. – En lyckad adress, säger Johan Widlund, vi ligger något utanför staden men nära Värmdöleden, det är alltid lätt för oss att nå våra kunder inne i Stockholms innerstad. Företagskunder 80 procent av Sjöstadens kunder har varit företagskunder. De nya tiderna med pandemin innebär att privatkunderna blivit fl era. - Nya tider innebär nya typer av kunder, kommenterar Johan Widlund. Under andra kvartalet i år föll svensk BNP med åtta procent, ett fall som bara kan jämföras med fi nanskrisen 2008. Johan Widlund tror dock att ekonomin, i Sverige och i världen återhämtar sig snabbare än vad många ekonomer förutspått. Företagets verkstad i Saltsjö Boo är på 300 kvadrat. Huvudelen av det som möbelsnickeriet ska leverera görs i verkstad. I verkstaden jobbar sju medarbetare specialiserade på att snickra ihop det som ska installeras. Att installera det utförda snickeriet, själva montaget, kräver tre man. - Något många inte tänker på bland våra kunder är jobben som är knutna till den nya inredningen, påpekar Johan Widlund.Belysningen i lokalen är viktig. En beställare tänker kanske inte så mycket på sådant hur det ska lösa sig med VVS och elektricitet. ”Om vi håller samma omsättning i år som under 2019 ser vi det som en framgång. Mottot är att vi håller ställningarna.” BYGGAREN 5 2020 - Dessa övriga installationer tar ungefär 25 procent av jobben i anspråk. Det handlar om att skapa goda villkor för inte minst ljus och ljud. 100 projekt Några direkta trender vad gäller inredning går inte att se. Att leverera ny inredning är avhängigt miljön. En sushirestaurang med snabbmat kräver ljusa interiörer. En restaurang med pub brukar mer eft erfråga det mörka. En restaurang med klassisk fransk mat, möbler i något mer mörka toner. - Under ett år kan företaget vara engagerat i närmare 100 projekt, berättar Johan Widlund. Mot bakgrund av rådande pandemi är det svårt att ge en prognos för framtiden. Om vi håller samma omsättning i år som under 2019 ser vi det som en framgång. Mottot är ”Vi håller ställningarna” Staff an Ringskog