Maskinentreprenören 1
Maskinentreprenören Spaning. Flera tecken på att 2
021 kan bli hyfsat för branschen
Maskinentreprenören Branschpricken. Dick Örn, VD/D
elägare Bellman Group.
Maskinentreprenören Branschnytt. Hyundai intresser
ade av att köpa Doosan
Maskinentreprenören Stickor och skopor. I underjor
den är det omöjliga möjligt
Maskinentreprenören I Backspegeln. 1930 – Kobelco
50 K.
Maskinentreprenören Krönikan. El, fossil eller hyb
rid?
Maskinentreprenören Kalendarium. Load up North.
Maskinentreprenören Landet Runt. Hisingsbacka, Hud
iksvall, Nykvarn, Eskilstuna och Charlottenberg
Maskinentreprenören Spaning. ”Vi snöröjer främst f
ör att kunna behålla personalen”.
Maskinentreprenören Byggstarter. +93% i Örebro.
Maskinentreprenören MEKO. En prognos om konjunktur
läget och framtidsutsikter fram till maj 2021.
Maskinentreprenören Index. Ha alltid full koll på
dina projekt.
Maskinentreprenören Reportaget. Att vara ung och o
erfaren behöver inte vara någon nackdel
Maskinentreprenören Spaning. Mätsystem avslöjar bå
de utsläpp och ekonomi. PRODUKTNYTT Caterpillars nya generation, som först presenterades 2016, inkluderar nu även TEKNIK Produktnytt 55 Maskintestet 60 Jag och min maskin 64 Reportage 66 Spaning: Miljöbelastningen från skötseln av vår infrastruktur ska minska. Trafikverket driver därför projekt för att följa upp och minska utsläppen från de fordon som ansvarar för skötseln. Text: Sofia Barreng Foto: BM System och Shutterstock U ppmätta data över hur mycket koldioxid som skötseln av våra vägar ger upphov till saknas. Trafikverket driver därför projektet Energiledningssystem för anläggningar, förkortat ELSA. Projektet har som syfte att undersöka hur mycket energi som omsätts i samband med skötseln av vår infrastruktur; vägar, järnvägar med mera. ELSA:s projektledare Martin Stridh, miljöexpert på Trafikverket, framhåller att verket redan nu gör klimatkalkyler i alla projekt, men att det skulle vara väldigt bra att få fram verkliga data som bygger på den faktiska förbrukningen. Trafikverket och våra tre största städer ställer idag kravet att minst 20 procent av den samlade energianvändningen i de entreprenader som upphandlas ska bestå av el från förnybara källor eller hållbara biodrivmedel, rena eller som inblandning. Riktigt vilka mängder fossil koldioxid som faktiskt släpps ut är dock alltså ännu oklart. Som ett delprojekt inom ELSA har Svevia därför i samarbete med Uppsalabaserade mjukvaruföretaget BM System tagit sig an uppgiften att samla in data över hur stora utsläpp av koldioxid som skötsel av infrastruktur medför. – Vi har delat in arbetet i två faser, berättar Mats Wärme som är affärsutvecklare och projektledare vid BM System. – Till en början valde vi att använda ett beräkningsunderlag baserat på schablonvärden. Svevia har omfattande kunskap om bränsleåtgång vid olika ▶ – Vi har skapat ytterligare ett verktyg som i kombination med andra kan användas för att optimera verksamheten, menar Mats Wärme vid BM System. tre hjulgrävmaskiner; Cat M314, M316 och M318. Sidan 55. Mätsystem avslöjar både utsläpp och ekonomi arbetsuppgifter och användande av olika fordon och vi började med att titta på dem. Det handlar om att koppla volymer och bränsle till olika aktiviteter. Mats Wärme förklarar att valet att skapa en beräkningsmodul baserad på just schablonvärden grundar sig i hur branschen ser ut idag. – Det var en medveten strategi för att kunna stödja samtliga fordonstyper, det är inte realistiskt att utgå från att samtliga fordon är uppkopplade ännu på några år. Ett bekymmer har dock varit att få rättvisande värden, Svevias beräkningar var omfattande, men det visade sig att uppgifterna om emissionerna från olika bränsletyper skiljde sig mellan tillverkare. Gruppen valde därför att genomgående använda sig av Trafikverkets emissionslistor för att få jämförbara siffror. Under vår och sommar i fjol användes den nya programmodulen i ett driftområde söder om Stockholm och försöket föll väl ut. Förarna fick själva ange i fordonsappen vilken bränsletyp som användes. Körsträcka och arbetsuppgift loggas via fordonsappen sen tidigare i BM RoadService. Körningarna utvärderades sedan på platskontoret. I fas två har möjlighet till automatisering undersökts. – Vi har valt att hämta fordonsdata via fordonets API, berättar Mats Wärme. API är programvara som fungerar som en form av tolk när olika program ska tala med varandra. I det här fallet gör API:erna det möjligt för externa Maskinentreprenören 51
Maskinentreprenören Produktnytt. Caterpillar Cat M
314.
Maskinentreprenören Maskintest. Lännen 8800 M – Hy
draulik som sitter direkt i händerna.
Maskinentreprenören Jag och min maskin. ”Gillar at
t klippa vass – Det är bara att mata på”.
Maskinentreprenören Arbetsplatsreportaget. Landets
just nu hetaste byggmarknad finns i Örebro
Maskinentreprenören Ordförande
Maskinentreprenören Nyheter
Maskinentreprenören Utbildning
Maskinentreprenören Experten
Maskinentreprenören Kontakter
Maskinentreprenören Inköpsavtal
Maskinentreprenören Till sist