Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172
Svensk Golf Sida 173
Svensk Golf Sida 174
Svensk Golf Sida 175
Svensk Golf Sida 176
Svensk Golf Sida 177
Svensk Golf Sida 178
Svensk Golf Sida 179
Svensk Golf Sida 180
Svensk Golf Sida 181
Svensk Golf Sida 182
Svensk Golf Sida 183
Svensk Golf Sida 184
Svensk Golf Sida 185
Svensk Golf Sida 186
Svensk Golf Sida 187
Svensk Golf Sida 188
Svensk Golf Sida 189
Svensk Golf Sida 190
Svensk Golf Sida 191
Svensk Golf Sida 192
Svensk Golf Sida 193
Svensk Golf Sida 194
Svensk Golf Sida 195
Svensk Golf Sida 196
Svensk Golf Sida 197
Svensk Golf Sida 198
Svensk Golf Sida 199
Svensk Golf Sida 200
Svensk Golf Sida 201
Svensk Golf Sida 202 VOLVO SCANDINAVIAN MASTERS Ba
rsebäck G&CC 31 juli - 6 augusti 1995 HUVUDSPONSORER Europolitan SRPH Sheraton Skandia SVENSKA DAGBLADET VOLVO OFFICIELLA LEVERANTÖRER Canon DEOAMRUNES SPORRONG COMPAQ BENNETT KÅVLINGE! PLM Svenska Golfförbundet SCANDINAVIAN MASTERS AB Box 17034. 161 17 Bromma Telefon 08-25 25 65. telefax 08-25 22 21 Besöksadress Smedslättstorget 49 Sandelin - debutanten som utmanar Daly armo Sandelin, Volvo Tour-vinnare på Gran Canaria i februari och årets komet i svensk golfsport, har redan börjat nedräkningen till Volvo Scandinavian Masters. Detta av minst två skäl: Han har aldrig tidigare fått förmånen att starta i en stor tour- tävling hemma i Sverige. Därför är tävlingen på Barsebäck årets givna höjdpunkt för den fin landsfödde stockholmaren. Han far mäta sina krafter med John Daly! 27-årige Jarmo är en av de fa i världen, kanske den ende, som oförskräckt vågar utmana amerikanen när det gäl ler long driving. - Daly lär ju slå längst i värl den. Men jag kan också få iväg drivarna ganska bra och någon måste ju ta upp kampen med honom. Därför hoppas jag få gå tillsammans med amerikanen vid något tillfälle under veckan på Barsebäck, säger Jarmo. Blyg är han inte, detta okon ventionella naturbarn. Han vill Klart med ändringar Nu är det definitivt klart med de förändringar av Barsebäck-banan som tidigare aviserats. PGA European Tour har genom John Paramor och Richard Stillwell godkänt att hål nummer 3 på Scandinavian Masters-banan kortas till en par 4, 435 meter (par 5 vid 1992 års tävling) sam tidigt som det 16:e hålet återgår till sin naturliga par 5-sträckning (par 4 senast). Därmed blir årets Volvo Scandinavian Masters-bana totalt 6.675 meter, vilket är tio meter längre än 1992. Banan får efter förändringen par 35 ut och 37 in. gärna vara längst och bäst och helst göra saker som ingen gjort före honom. När han vann på Maspalomas väckte han upp märksamhet med en driver som var 50 tum lång, en och en halv decimeter längre än en normal Big Bertha-driver. Nu experi menterar han med utslagsklub bor som är 54 och till och med 56 tum långa, allt för att kunna slå längre än någon annan. Ett annat exempel på Jarmos härliga fåfänga: när han fått vet skap om att han inte längre är unik med sina fyra wedgar i bagen har han planer på att förse sig med en femte. Han har också flera skäl att se fram emot Volvo Scandinavian Masters; Jarmo San delin vill slå längst i världen! - Ingen svensk har ju vunnit tävlingen och jag vill mycket gärna bli den förste. Kapaciteten har jag. Och Barsebäck tycks pas sa mig som handsken. Ju längre och svårare banor, desto bättre. Välkommen till start, Jarmo - du kommer att få många suppor ters runt Barsebäck-banan! Singh på "hemmaplan" Vijay Singh, fjolårets suveräne vinnare, kommer till årets Volvo Scandinavian Masters för att för svara sin titel. Därmed är det klart att tre av de fyra tidigare vinnarna finns med i årets jubileumstävling femte upplagan - på Barsebäck. Sedan tidigare är det klart att Ryder Cup-spelama Colin Montgomerie (vinnare 1991) och Peter Baker (1993) kommer. Nick Faldo, som vann på Barsebäck 1992, har bundit upp sig för ett Skins Game i Toronto första veckan i augusti och har tyvärr avböjt spel i Sverige i år. 32-årige Vijay Singh, född på Fiji, har under senare år tillhört de stabilaste spelarna i världseliten. Han har numera sin huvudsakliga arbetsplats på USA-touren, där han nått så fina framgångar att han återfinns på 16:e plats på Sony Ranking (världslistan). Att Singh nu väljer att återvända till Volvo Scandinavian Mas ters är inte särskilt överraskande. Naturligtvis vill han gärna försva ra sin Masters-titel, men han har också, utöver detta, ett speciellt förhållande till vårt land. Det var på den svenska touren han inled de sin framgångsrika proffskarriär i mitten av 1980-talet och på meritlistan står bland annat en seger i svenska PGA-mästerskapet. Han är fortfarande hedersmedlem i Emmaboda Golfklubb, vilket ytterligare stärker banden med Sverige. I fjolårets avslutningsrond inledde Singh med sju birdies och en eagle på de elva första hålen. Kan han komma i närheten av ett sådant fyrverkeri på Barsebäcks tuffa bana lär han bli svårslagen. VOLVO TOUR J
Svensk Golf Sida 203
Svensk Golf Sida 204
Svensk Golf Sida 205
Svensk Golf Sida 206