Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 1/19 Ökad styrka och modern
teknik i nya Hitachi ZW330-6 Maskinvikt: Motor: ca 27.000 kg, beroende på utrustning Cummins QSL9, 6-cylindrig, 8,9 liter slagvolym Motoreffekt: 232 kW (311 hk) Max vridmoment: 1451 Nm vid 1400 rpm Skopstorlek: 4,1 - 5,2 kb Hitachis ZW330-6 har det senaste av modern teknik Hitachi har lanserat den senaste modellen av Hitachis 30 tons hjullastare ZW330-6, som nu är beställningsbar även i Sverige. Den kraftfulla modellen är tänkt för hantering av stora massvolymer i berg- och grustäkter. ZW330-6 är i kraft av sin storlek och styrka främst ämnad för arbete inom grus- och bergbranscherna. I jämförelse med tidigare versioner är den nu uppgraderad vad gäller motor, chassi, produktivitet och förarmiljö. Miljökraven gör att den lever upp till EU:s Steg IV och uppnås genom SCR-teknik och ett eff ektivare bränslesystem, som på köpet ger minskad bränsleförbrukning. Men den senaste modellen har många fl er nyheter. Förnyelsen handlar bland annat om styrkan i chassits uppbyggnad, placeringen av lyftcylindrarna, automatisk lock-up, två eff ektlägen med snabb omkoppling till ökad styrka när det krävs, spakstyrningen, den goda sikten bakåt, den unika inställningsbara, prioriterade skopåtergången och lastarmsdämpningen. Sammantaget gör detta maskinen enkel och bekväm att köra. 10 www.maskinkontakt.se (Foto: Hitachi) Vidare har dragkraften i ZW330-6 förbättrats. Maskinen har 26 procents ökad dragkraft enligt Hitachis mätningar. Resultatet är eff ektivare lastning. Även aggregatets nya utformning bidrar till prestandan, eftersom 330:an både lyfter skopan snabbare och är lätt- och snabbmanövrerad i retur efter tömd skopa, tack vare automatiserad skopåtergång. Den viktigaste egenskapen är kanske ändå driftsäkerheten, ett av Hitachis starkaste kort. Hyttmiljön är förbättrad jämfört med tidigare. Runtomsikten har bedömts som en av de bästa i klassen. Exempelvis fi nns inga bakre hörnstolpar som skymmer sikten. Ljudnivån i hytten är också lägre tack vare minskat motorljud, ny utformning av motorrummet och stärkt ljudisolering. Alltsammans ger föraren en lugnare arbetsmiljö med höjd säkerhet. För ytterligare information: www.delvator.se