Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
E AKTUELL OCH ANVÄNDBAR KUNSKAP INOM IDROTT, HÄLS
A OCH FORSKNING FORSKNING der sommarlovsveckorna, och riktar sig till barn och ungdomar mellan 10–15 år. En veckas läger, inklusive övernattning, kostar omkring 5 000 kronor. En fjärde grupp ägnar sig visserligen också åt idrottsutveckling, i form av särskilda träningsgrupper, träningsläger eller företagens egna akademier. Men dessa företag bjuder in de barn och ungdomar som de anser vara tillräckligt talangfulla till dessa tjänster. KOMPETENS, INDIVIDFOKUS OCH GLÄDJE Förutom en växande sektor för små- och medelstora tjänsteföretag är immateriellt arbete utmärkande för det postindustriella samhället. Immateriellt arbete är arbete vars syfte är att producera kulturellt och socialt innehåll, genom exempelvis kommunikation, för att uppamma konsumtionsbegär och locka till sig potentiella konsumenter. På företagens webbplatser återskapas tre immateriella värden som handlar om att företag tillhandahåller: kompetenta idrottstränare, individuell träning och glädje (8). Men hur detta kommuniceras skiljer sig åt mellan företagen. Företag inriktade på fysisk aktivitet för yngre barn, betonar att de har utbildade tränare med erfarenhet från exempelvis förskolan. De vill förmedla att individuell träning är ett sätt att anpassa verksamheten, i syfte att alla ska kunna delta. Glädje är som något barnen kommer att uppleva genom att vara med i aktiviteterna. Företag som erbjuder idrottsutveckling framhäver i stället att tränarna är före detta proffs, eller har erfarenhet av spelarutveckling. Individuell träning är då ett sätt att säkerställa maximal utveckling utifrån individens nuvarande nivå. Glädjen är mer riktad mot framtiden, något som kommer när man uppnår sina idrottsmål. VIT, SMAL OCH KOMPETENT Förutom att kommunicera i skrift är bilder en stor del av företagens kommunikation. De bilder som finns på webbplatserna föreställer oftast ett smalt barn med vit hudfärg som utstrålar självständighet och fysisk kompetens (9). De sociala och kulturella värden som återskapas på webbplatserna, via både text och bild, kan således förstås som eftersträvansvärda, inte minst bland föräldrar som styrts mot att se sina barns liv som något man aktivt behöver investera i för att ge dem maximala förutsättningar i livet. Men de tycks också vara riktade mot en vit föräldra grupp. En del av företagarna lyfter dessutom fram i intervjuer att det främst är medelklassfamiljer som köper tjänsterna. Kommunikationen tycks således vara riktad mot en vit medelklass. OTILLRÄCKLIG FÖRENINGSIDROTT Hur ser då personer i idrottsföretagens ledning på den traditionella föreningsdrivna barn- och ungdomsidrotten i Sverige? Inledningsvis kan man NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 4 2023 31