Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
FORSKNING DENNA ARTIKEL PUBLICERAS I SAMARBETE ME
D WWW .IDROTTSFORSKNING.S Så får du fler att fortsätta längre med sin idrott: BYGG BARNS INRE MOTIVATION Långsiktig motivation till idrott är inget som skapas i tomma intet, och försvinner utan orsak. Förbund, föreningar och ledare behöver arbeta aktivt och medvetet för att skapa och bibehålla lusten hos barn och ungdomar. Men hur göra det rent praktiskt? Vad är viktigt att tänka på? AV: REDAKTIONEN | FOTO: BRANÄSGRUPPEN essa frågor diskuterades på Centrum för idrottsforsknings frukostseminarium ”Bygg barns inre motivation” den 8 juni, vilket även filmades och webbsändes. På plats för att svara på frågorna fanns en panel bestående av forskare och idrottsledare med lång erfarenhet av att skapa bra idrottsmiljöer. VARFÖR GÖR VI DET VI GÖR? – Till vardags pratar vi ofta om motivationens kvantitet – om den är hög eller låg. Forskning visar dock att vi i stället borde prata om dess kvalitet, det vill säga olika typer av motivation och varför vi gör som vi gör, säger Sanna Nordin-Bates, docent i idrottspsykologi vid Gymnastik- och idrottshögskolan och seminariets forskarrepresentant. “Inre motivation skapas när man idrottar för att det är så kul.” Sanna Nordin Bates genomgång av forskningen på området visade att den mest hållbara motivationen kommer inifrån en själv, så kallad inre motivation. Mindre hållbar är motivation som drivs av faktorer utifrån, till exempel i form av ekonomiska belöningar, eller från andras förväntningar eller krav – så kallad yttre motivation. – Inre motivationen skapas när man idrottar för att det är så kul. När det är spännande att utforska saker och lära nytt. När det är givande, meningsfullt och intressant och man känner sig som ett med aktiviteten, säger Sanna Nordin-Bates. EN TEORI FÖR INRE MOTIVATION När vi jobbar med att stärka den inre motivationen finns det en ledande teori att ta hjälp av berättar Sanna Nordin-Bates. – Den mest evidensbaserade och väl beforskade teorin vi har för att bygga inre motivation är Self Determination Theory (SDT), säger Sanna NordinBates. Teorin identifierar tre grundläggande psykologiska behov som behöver uppfyllas för att skapa hållbar inre motivation: autonomi (jag är min egen person), kompetens (jag duger till) och tillhörighet (jag hör till). För att få till idrottsmiljöer där dessa psyko48 NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 4 2022 logiska behov uppfylls hos barn och unga har tränare och ledare en mycket viktig roll. – Tränare som ger inflytande, som är positiva och konstruktiva, kommer sannolikt ha adepter som upplever högre grad av autonomi, kompetens och tillhörighet. Det innebär i sin tur att de har mer självbestämd, eller inre, motivation. De idrottar för att det är meningsfullt, intressant och roligt. Det leder till barn som har det roligare på träningen, stannar längre i idrotten, presterar bättre och mår bättre, sammanfattar Sanna Nordin-Bates. För att stärka barn och ungdomars behov