Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
E AKTUELL OCH ANVÄNDBAR KUNSKAP INOM IDROTT, HÄLS
A OCH FORSKNING FORSKNING av autonomi, kompetens och tillhörighet finns en mängd konkreta verktyg och tips att ta till. Panelen var överens om att mycket handlar om att som tränare lyssna på barnen och göra dem delaktiga. UPPMUNTRA BARN ATT TÄNKA SJÄLVA – Som ledare är det till exempel viktigt att för klara varför man gör något och uppmuntra barn att tänka själva. Ordvalen blir då viktiga. Att ersätta ”måste” och ”borde” med mer neutrala begrepp som ”testa” och ”välja” stimulerar till nyfikenhet, påpekar Johan Wikås, landslagstränare i truppgymnastik och en av seminariets panel deltagare. – Låt barnen komma utanför sin komfortzon och närma sig en övning på ett nyfiket sätt. Ge dem val och möjligheter att själva påverka vad de vill och inte vill testa, säger han. PRESTATION ÄR INTE ALLT En kompetensstärkande metod är att fokusera på individuella framsteg och ansträngning, inte på talang. I det sammanhanget är det viktigt att sätta rimliga mål och erbjuda övningar som individen kan klara av. – Hjälp barnen att se specifika saker som de gjort annorlunda och bra, fortsätter Johan Wikås. Det handlar också om att bry sig om och se olika individer, oavsett hur de presterar i sin idrott, samt arbeta med gruppdynamiken. Det stärker känslan av samhörighet och att vara värdefull. – Undvik tävling inom gruppen. Låt i stället gruppen jobba mot gemensamma mål, till exempel genom övningar som alla kan bidra till, tipsar Johan Wikås. ■ NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 4 2022 49