DMH 1
TRANSPORTNYTT PRESENTERAS AV AV: MATTIAS BLADH AR
CTIC TRUCKS NYA EXTREMBYGGE HÖGRE MARKFRIGÅNG, LÄGRE utväxling på axlarna och större hjul. Med sprillans nya pickisen Isuzu D-Max AT37, som enklast kan beskrivas som en extremversion av den befintliga modellen D-Max och fullt anpassad för nordiska förhållanden, har norska Arctic Trucks fått till en riktig fullträff. På AT37:an har markfrigången höjts med 85 mm under bilens lägsta punkt. Däcken har bytts till 37 tum. Lägg därtill att utväxlingen i axlarna har justerats så att bilen går som smort över stock och sten. Exteriört hittar vi bland annat specialbyggda stänkskärmar, löstagbar dragkrok, anpassade fotsteg och stänkskydd. De första beställningarna har redan inkommit och de korresponderande bilarna är i skrivande stund under byggnation i Arctic Trucks toppmoderna anläggning i norska Drammen. Till sommaren kommer nya AT37 att finnas för provkörning hos utvalda återförsäljare i Sverige. WWW.ISUZUSVERIGE.SE VÄRLDSPREMIÄR FÖR FYRHJULSDRIVNA VOLKSWAGEN ID. BUZZ GTX VW ID. BUZZ GTX har äntligen haft världspremiär – den första fyrhjulsdrivna ID. Buzz vi skådat. GTX-versionen har två elmotorer med en sammanlagd effekt på 250 kW (340 hk). Prognosen säger respektabla 100 km/h på 6,5 sekunder. Bilen kommer i två utföranden: den ena med standardaxelavstånd har ett batteri på 84 kWh (79 kWh netto) och det andra utförandet, med förlängt axelavstånd, förfogar över ett 91 kWhbatteri (86 kWh netto). Det mindre batteriet kan snabbladdas med upp till 185 kW och det större batteriet har en laddningskapacitet på 200 kW. Dragviktsförmågan för ID. Buzz GTX med kort axelavstånd ligger på 1 800 kilo. För den andra versionen med förlängt axelavstånd gäller 1 600 kilo. Väl tilltagna lastvolymer råder också, där versionen med längre hjulbas kan lasta fina 2 469 liter räknat fram till första sätesraden. Vad ID. Buzz GTX Buzz kommer kosta har Volkswagen inte aviserat i dagsläget. Säljstart är beräknad till sommaren och marknadslanseringen i slutet av året. WWW.VOLKSWAGEN-TRANSPORTBILAR.SE DEN MODERNA HANTVERKAREN 3 2024 32