DMH 1
FORD RANGER WILDTRAK AV: ANDERS MYRDAL FOTO: ANDE
RS MYRDAL Förarmiljön och förarstöden håller mycket hög klass. Med en ratt går det snabbt att skifta mellan 2- och 4-hjulsdrift. FAKTA FORD RANGER WILDTRAK Grundpris: 524 900 kr (exkl. moms) Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 8,8–10,1 Säkerhet: Mycket hög säkerhet Motoralternativ: • V6 2,0l EcoBlue (diesel, 205 hk/ 500 Nm/ dubbelturbo) • V6 3,0l EcoBlue (diesel 240 hk/ 600 Nm/ dubbelturbo) Pickupen har ett elektriskt flaklock som skyddar prylarna på flaket. fast material som ska kapas eller bearbetas. På bilens flak finns det även en inbyggd växelriktare som levererar 230 volt och 400 watt – perfekt för att ladda elhandverktyg och annan elektronisk utrustning. Pickupen har också ett elektriskt flaklock som kan stängas och öppnas, antingen från kupén eller med en knapp på insidan av flaket. Nya Ranger är 50 millimeter bredare än tidigare modell. Den utökade bredden ger plats för en Europall, något som förstås är praktiskt. SEX KÖRLÄGEN Ranger Wildtrak har sex olika körlägen utifrån hur väglaget ser ut. Välj mellan normal, eco, smooth, mud, wheel tracks, sand och tow/haul. Europas mest sålda pickup är också en av de mest sålda i Sverige. Enligt Ford så står Wildtrak-modellen för 60 procent av försäljningen i Europa. Den siffran är antagligen högre i Sverige eftersom många svenska hantverkare uppskattar hög utrustningsnivå i sina bilar. För dig som är ute efter en pickup är en provkörning av Ford Ranger Wildtrak ett måste. Men smakar det så kostar det. För en Wildtrak behöver du hosta upp 525 000 kronor plus moms. Men då får du också en av de allra bästa pickuperna som går att få tag på i dagsläget. ✖ Växellåda: Aut. 10-vxl C02-utsläpp i g/km: 231-265 Motor: 180 hk/310 Nm Max lastvikt/dragvikt: 987/ 3 500 kg 2- eller 4-hjulsdrift: 4WD www.ford.se ➔ Rejäl körglädje! ➔ Fantastiska terrängegenskaper ➔ Lyxkänsla i hytten ➔ Mycket bra GPS-navigering + – ➔ Högt inköpspris ➔ Något studsig på asfalt i högre fart ➔ Släpper ut mycket koldioxid 35