Stenkoll 1
Hans Jansson Dan Assarsson skiner beräknas bli 25
procent lägre än kostnaden för en traditionell täkt. Autonom och automatisk Dagens tredje presentatör var Thomas Söderkvist, vice VD för Boliden, som talade om autonoma och automatiska system och de nya möjligheter det ger. Både gruv- och ballastindustrierna handlar i hög grad om att flytta massor. Thomas Söderkvist uttryckte en övertygelse om att det går att åstadkomma mycket med automatisering. Det finns bland annat stora effektivitetsvinster att hämta, vilket han gav exempel på i sin presentation. Produktionsaktiviteten i en typisk gruva idag karaktäriseras av höga toppar, och djupa dalar för skiftbyten och matraster. Automation kan överbrygga dalarna, sa han, vilket skulle betyda väldigt mycket för den totala produktionen. Autonoma fordon kan minska transportkostnaderna med hälften, minska bränsleåtgången och därmed ha en positiv inverkan även för miljön och arbetsmiljön. De kan bidra till att minska risken för olyckor med personskador (eftersom ingen människa är där) och ge möjlighet för riktig dygnet runt-drift. Redan nu drivs i stor utsträckning Garpenbergsgruvan med autonoma fordon. Stenkoll planerar att besöka Boliden för ett utförligt reportage till höstens nummer. För att knyta ihop de presentationer som dittills bjudits deltagarna stod ett panelsamtal på schemat. Föredragshållarna Per Murén, Per-Erik Lindström och Thomas Söderkvist kommenterade inspel från publiken, inskickade via en webbapplikation och presenterade på en duk bakom scenen. Läs en kort sammanfattning på sidan 12 i detta nummer av Stenkoll. Utställarna på scen Innan det var dags för lunch bereddes utställarna Wirtgen, Maskin Mekano, Checkproof, Vendig, CDE, Krossdata, Skydda, Quarry Coach och Swescan plats för att berätta om de senaste nyheterna från respektive företag. Efter lunch fanns Hans Jansson från Arbetsmiljöverket på plats för att berätta omkommande inspektioner i bergtäkter. Som Stenkoll berättat under våren genomför Arbetsmiljöverket i år en omfattande tillsynsinsats för att inspektera ett stort antal maskiner. Insatsen fortsätter sedan 2019 med ytterligare inspektioner. Det yttersta skälet till inspektionerna är givetvis att minska antalet olyckor i branschen. De senaste dryga tio åren har det varit två dödsolyckor och 76 andra allvarliga olyckor. Ett annat skäl är att det var ett antal ärenden förra året som drabbade ett fåtal företag hårt, dessa har krävt att myndigheten gör mer, så att alla konkurrerar på samma villkor. Därför gör nu Arbetsmiljöverket en insats över hela fältet – främst i region Öst som omfattar Stockholms, Södermanlands och Östergötlands län samt Gotland. Läs mer om Arbetsmiljöverkets tillsyn i det förra numret av Stenkoll (#146, sidorna 16–18). Lämpligt nog avlöstes Hans Jansson av Dan Assarsson från JL Safety, som är kursledare för branschkursen Maskinsäkerhet & CE i SBMIs regi. Han fortsatte i samma ämne, nämligen just maskinsäkerhet och CE-märkning. Läs mer i ämnet i detta och förra numret av Stenkoll. Samarbete Nästa punkt på dagordningen benämndes ”Tillverkare och SBMI samverkar för säkrare maskiner”. Där tog först Metsos Micael Larsson ordet, därefter Carl-Henric Gustafsson från P J Jonsson. Micael Larsson började med att ta upp sex områden som varit i fokus när de diskuterat med SBMIs Krossutskott: • Damm som hälsorisk • Damm som förstör motorer och elektronik • Säkra arbetsplattformar • Säkra lyft • Ökad livslängd i bärande delar • Minskat buller KROSSORDET # 147 29