Stenkoll 1
certifierad produktion ” Vi testar oftast asfalt
som är tänkt för återvinning men ibland också nya recept. Tomas Åström mått för nötningsmotstånd samt Los Angeles-värden för att mäta hur motståndskraftigt materialet är mot fragmentering. Är ballasten avsedd för tillverkning av betong testas också andra egenskaper, fortsätter Thomas Åström. Som halten av finmaterial och vilken kvalitet det har. – Det är extremt sällan några humushalter, alltså organiskt material, att tala om. Däremot söker vi efter klorider, salter, eftersom armeringen i betongen kan rosta om det finns för mycket av det i ballasten. Efter avslutade provningar matas testresultaten in i datorn och en ackrediterad rapport skickas till kunden. I en annan maskin visar Thomas Åström hur han testar vattenkänsligheten i en asfaltborrkärna. I maskinen pressar han en kärna som fått dra åt sig vatten och jämför sedan med värden från ett torrt prov. – Vi testar oftast asfalt som är tänkt för återvinning men ibland också nya recept. Svårt att rekrytera Labbets yngste medarbetare Hampus Johansson tittar intresserat på. – Hampus är framtiden, säger Camilla Westerholm. Annars är det väldigt svårt att hitta nya medarbetare. Och vi behöver rekrytera till branschen. Hampus berättar att han hamnade på labbet av en ren slump men att han nu, efter två år, stormtrivs. – Jag fick jobbet genom Arbetsförmedlingen och tänkte att det kanske lät väl avancerat. Och, visst, det är mycket att lära sig men mycket av kunskaperna får jag på jobbet. Han ser sig omkring och fortsätter: – Därmed inte sagt att jag kan allt än, det är nya grejer hela tiden och det är verkligen något jag gillar med det här jobbet. Det är inte ensidigt i alla fall. • 46 KROSSORDET # 147 Tomas Åström visar hur ett vattenkänslighetsprov går till. I skarpt läge används naturligtvis skyddsutrustning. PRESTANDADEKLARATION OCH CE-MÄRKNING När byggproduktförordningen trädde i kraft den 1 juli 2013 betydde den att CE-märkning av i princip all ballast blev obligatorisk. Material till asfalt, betong, bärlager till väg och makadamballast till järnväg omfattas av harmoniserad standard och då krävs CE-märkning och prestandadeklaration. Prestandadeklarationen är det juridiska dokumentet medan CE-märkningen är ett kvitto, bland annat på att materialet är prestandadeklarerat. De egenskaper som ska deklareras beror på vilket användningsområde ballasten har. Den enda egenskap som är obligatorisk är kornstorleksfördelningen. De relevanta processerna för att kontrollera prestanda i bergmaterialindustrin är system 2+ respektive system 4. Vad innebär då 2+ och 4? System 2+ kräver att ett externt notifierat certifieringsorgan varje år vidimerar och godkänner tillverkningskontrollen. Det kan till exempel handla om företagets provningsfrekvenser, provningsresultat och kvalitetssystem. Ballast till betong, bärlager i belagda vägar, asfalt och järnvägsmakadam är exempel på ballast som enligt Trafikverkets upphandlingsdokument och Boverkets föreskrifter ska vara deklarerad enligt system 2+. System 4 innebär att ett producerande företag på egen hand upprättar prestandadeklarationer och CE-märker sina produkter. Företaget har upprättat ett kvalitetssystem med kontrollplaner och signerar prestandadeklarationen för att intyga att kraven uppfylls. Ballast till slitlager och förstärkningslager är exempel på produkter som oftast deklareras enligt system 4.