Energigas 1
Bunkring Stockholm Stenungsund LNG-terminal Lysek
il Göteborg LNG-anläggning Stamnätet för gas Dragør Malmö Trelleborg LNG-anläggningen i Göteborg blir Sveriges tredje och kan på sikt kopplas på stamnätet för gas. Sedan tidigare finns LNGterminaler i Lysekil och Nynäshamn. Fler LNG-fartyg i hamnen Antal anlöp av LNG-fartyg till Göteborgs hamn 135 111 I höst ska den nya anläggningen för flytande naturgas, LNG, invigas i Göteborgs hamn. Installationen blir den första i landet där fartyg kan bunkra från en fast rörledning och där rederierna kan välja gasleverantör. – Vi bygger en marknadsplats som är miljömässigt och kommersiellt gångbar. Utöver LNG kan anläggningen användas för flytande biogas, LBG, om kunderna väljer det, säger Johan Zettergren, vd för infrastrukturbolaget Swedegas, som står bakom satsningen tillsammans med Göteborgs hamn. 16 2015 2016 2017 2018 0 (prognos) Mer biogas i nätet Andel biogas i svenska stamnätet 100 % Den nya anläggningen har planerats i flera år och har nu byggts i ett första steg, delvis med hjälp av EU-pengar. Enligt Johan Zettergren finns ingen begränsning utan den kan byggas ut allteftersom marknaden ändras. – Fullt utbyggd är det en investering i miljardklassen. Vi ser att efterfrågan på LNG och LBG ökar, särskilt inom sjöfarten, säger han. Johan Zettergren 30 % 17 % 10,4 % 3,6 % 2016 2017 2018 1:a kv Mål Mål 2030 2050 Gas i flytande form tar mindre plats Naturgas blir flytande när den kyls ner till cirka -160 grader Celsius. Den blir då mindre skrymmande och passar som drivmedel för exempelvis fartyg. Jämfört med tjockolja har flytande naturgas, LNG, mindre utsläpp av svavel, partiklar, tungmetaller och koldioxid. LNG kan också blandas med, eller helt ersättas av, förnybar flytande biogas, LBG. Hårdare utsläppskrav Bakgrunden till den stora efterfrågan är nya hårdare utsläppskrav för sjöfarten. – Hatten av för de svenska rederier på västkusten som vågat riskera familjeföretaget och satsat på LNG-drivna fartyg. De har varit banbrytare i en bransch som annars har varit väldigt traditionell, säger Johan Zettergren. Även om anläggningen inledningsvis ska fokusera på bunkring, det vill säga tankning, av fartyg finns också andra planer. På sikt kan det bli aktuellt att leverera gasen med lastbil och tåg till industrier och tankstationer ute i landet. En bunkerbåt finns också med i framtidsplanerna om efterfrågan ökar. Swedegas har även lämnat in en koncessionsan sökan till regeringen om att koppla ihop anläggningen med det svenska gasnätet, som ägs av företaget. Detta för att öka försörjningstryggheten för bland annat de industrier som finns utmed nätet. Öppen anläggning Swedegas har i nuläget skrivit kontrakt med den norska gasleverantören Barents naturgass. Men eftersom terminalen har så kallad open access kan fler företag sälja sin gas där. Det innebär att vem som helst kan boka plats för att sälja LNG och LBG, alltså samma princip som i gas- och elnätet. – Det här är den första LNG-anläggningen i Sverige som inte är helt knuten till en LNG-leverantör. Det innebär att kunden får fler alternativ att välja på, vilket också påverkar priset, säger Johan Zettergren och fortsätter: – Jag skulle inte bli förvånad om det börjar strömma in grön gas. Det är hård konkurrens om biogasen och jag utesluter inte import av LBG, vilket fungerar lika bra i vår anläggning. Den nya LNG-anläggningen har också uppmärksammats internationellt då det är ett helt nytt koncept. Även andra hamnar har visat intresse för konstruktionen. – Vi har experimenterat fram den här idén i dialog med redarna och fick pris som Europas mest innovativa småskaliga bunkringsprojekt på en konferens i Hamburg, berättar Johan Zettergren. Han påtalar att samarbetet med Göteborgs hamn har varit mycket värdefullt. – Vi har insett att det är i Göteborgs hamn man ska vara när efterfrågan på LNG och LBG ökar. De gav tidigt sitt stöd till en övergång till förnybara bränslen för att nå stadens miljömål. ENERGIGAS NR 3 2018 7 › LNG-terminal Nynäshamn Ny satsning öppnar för grönare sjöfart