Chili 1
CHILI MAGAZINE ÅRETS GYMNASIELÄRARE: NINMAR MALKI
, STOCKHOLM I år har 45 000 elever nominerat över 10 000 lärare i totalt 190 kommuner till Lärargalan. En av fyra pristagarna är Årets gymnasielärare Ninmar Malki. – Att eleverna ligger bakom priset visar att jag gjorde rätt i att arbeta som lärare istället för civilingenjör. Elevernas motivering: “Ninmar har fått mig att se fram emot mattelektionerna, efter att jag alltid hatat matte. Hon har stärkt mitt självförtroende, då hon alltid visat att hon tror på mig trots att jag inte gjort det själv. Hon förklarar på olika sätt och ser till att vi är delaktiga i undervisningen. I klassrummet skapar hon en trygg miljö där alla elever kan vara sig själva och känner sig sedda. Ninmar har ett kärleksfullt förhållningssätt mot alla elever, där hon verkligen bryr sig att det går bra för var och en av oss.” För sjätte året i rad har elever från hela landet nominerat sina skickliga lärare till Lärargalan. På grund av pandemin är själva galafesten inställd. Istället hyllas årets fyra pristagare med en tv-sändning, TV4 Play där lärarna överraskas med elever och tv-team. Årets gymnasielärare Ninmar Malki är matematik-, kemi- och tekniklärare, men arbetar främst som matematiklärare. ÅRETS BÄSTA HÖGSTADIELÄRARE: DAVID LUGNER, LIDKÖPING I år har 45 000 elever nominerat över 10 000 lärare i totalt 190 kommuner till Lärargalan. En av de fyra pristagarna är Årets högstadielärare: David Lugner. – Min uppgift är att skapa en framtidsvision för mina elever och få dem att upptäcka världen. Sammandrag av fl era elevers motiveringar till David: “David är otroligt bra på att lära ut, han är alltid positiv och glad. Hans lärande väcker intresse även om ämnet kan framstå tråkigt”. “Han gör lektionerna till de bästa och han har bra genomgångar. Vi får lära oss extremt mycket.” “Han förstår varje individ och finns där som hjälp och stöd.” “Varje lektion och varje dag blir så mycket bättre och roligare tack vare David Lugner.” “Jag blir mer taggad på skolan. Du är en underbar lärare David Lugner. Tack.” “David är rolig att vara med och hans lektioner är alltid intressanta oavsett om det är religion eller historia.” “David är annorlunda och använder ett väldigt vardagligt språk och man hänger med hela tiden. Hans bedömningstillfällen är roliga och det kan vara allt från redovisning till ett vanligt prov.” 26 chili/nr 2-2021 – Med mitt klassrumsledarskap vill jag skapa lust att lära och väcka allas nyfikenhet för matematik, säger Ninmar. Ninmar upplever att flera elever har en spärr inom matematik. När elever får ett svårare tal låser sig hjärnan och de får panik. Ninmars första uppgift är därmed att skapa ett klimat där alla får tillgång till sin fulla kapacitet. Humor används ofta som redskap för att skapa en lustfylld och avslappnad stämning i klassrummet. – Att använda eleverna som resurs för varandra är en central del i min under– Mitt kall är att skapa matematik för alla och visa att alla kan, säger Ninmar. När Ninmar började jobba som civilingenjör reagerade hon på matematikens begränsning för allmänheten. Det var startpunkten för hennes lärarkall. Hon vill visa att alla elever kan lära sig matematik. Det handlar bara om att utveckla förutsättningarna. Hon utvecklade sin förstelärartjänst i “närvarofrämjande klassrumsledarskap” för att få ännu fler verktyg som matematiklärare. visning. Ninmar tror på att en elev som förklarar något, måste först få syn på sina egna tankar, alltså metakognitivt. Det fördjupar elevens kunnande. En annan vinst med denna metod är att gemenskapen i gruppen fördjupas och den empatiska förmågan och sociala kompetensen utvecklas. På Ninmars lektioner anpassas undervisningen till varje enskild elevs behov, med varierade uppgifter så att alla behov och sinnen blir tillfredsställda. Eleverna har inflytande över undervisningsmetoderna för att stärka deras autonomi och inre motivation, menar Ninmar. – Kunskap befästs i minnet, ju fler sinnen man använder. Att prata och skriva och argumentera befäster kunskapen mer än att jobba själv i boken, säger Ninmar Malki. David blir överraskad av Mark Levengood som var utklädd till en finsk tv-journalist vid namn Jarkko Niemi. För sjätte året i rad har elever från hela landet nominerat sina skickliga lärare till Lärargalan. På grund av pandemin är själva galafesten inställd. Istället hyllas årets fyra pristagare med en tv-sändning där lärarna överraskas med elever och tv-team. Årets högstadielärare är SO-lärare på Rudenschöldskolan i Lidköping kommun. Eleverna beskriver honom som anledningen till att de har hittat sitt kall i livet. – Tack vare David känner jag mig viktig och har en roll i samhället, säger eleven Bessan som endast bott i Sverige sex år. Idag är några av Davids före detta elever gymnasieelever och de menar att det är tack vare honom de läser vidare på program som han inspirerat dem till. – Min uppgift är att ge eleverna de bästa förutsättningarna, säger David Lugner. Eleverna berättar att David tar in verkligheten i sin undervisning och därför skapar en större förståelse kring ämnet. Dessutom är det lättare att relatera till kunskapen om den sätts i ett sammanhang. – I början av varje lektion så ser vi alltid på nyheterna och sedan förs en diskussion kring händelserna, säger David Lugner. Det sista viktiga kriteriet för att lyckas är, enligt David, att älska sina ämnen. Det sprider sig till eleverna. När David rör sig i klassrummet blir han nästan svettig för att han är så engagerad när han talar inför klassen, berättar eleverna.