Nordisk Papper & Massa 1
CROSSMEDIA PROMOTION i samarbete med Nordisk PaPP
er & massa – ett snabbt och tryggt sätt att säkra produktionen anläggning tar det ungefär ett dygn för anläggningar i södra och mellersta Sverige, säger Per-Åke Lindström. Mobile Water Services har nu sju depåer runt om i Europa. År 2020 öppnade man Europas största regenereringsanläggning i Heinsberg, utanför Düsseldorf. Strategiskt placerad för att kunna nå kunder i norra Europa ännu snabbare. Viktigt att ha en beredskapsplan – Att låta oss på Mobile Water Services vara en del av företagets Business Continuity Plan, är ett smart och kostnadseffektivt sätt att säkra kontinuiteten i verksamheten. Att undvika driftstörningar handlar ju också om att upprätthålla företagets rykte som en pålitlig leverantör, säger Per-Åke Lindström. Kanske använder man sig som vattenberoende massa- och pappersindustri av redundans enligt N+1-principen när det egentligen skulle behövas åtminstone två backupsystem för att säkra vattenreningen. Har man inte det, eller tycker att det är för dyrt, så är det enda sättet att få tillräcklig redundans att söka hjälp utifrån. Det började med ett haveri Det första uppdraget för Mobile Water Services i Sverige var ett haveri. Ett stort pappersbruk hade fått akuta problem med vattenreningen efter att ett delsystem för regenerering hade havererat. Vattenkvaliteteten in till pannorna blev bara sämre och det gick inte att reparera komponenten. Bruket ringde direkt upp Mobile Water Services, på en söndag kväll. Snart var två trailers för omvänd osmos och för avjonisering på väg. Väl där levererade de under en veckas tid 40 kubikmeter totalavsaltat vatten i timmen medan problemen med vattenreningen åtgärdades. – De var tvungna att stänga ner pannorna under några timmar, men utan vår mobila lösning hade bruket kanske varit nedstängt i flera dagar. Så givet förutsättningarna var insatsen väldigt lyckad, säger Per-Åke Lindström. REACT –en gratistjänst för nödlägen För att undvika onödiga förseningar vid akuta insatser har Veolia skapat nödtjänsten REACT. En skräddarsydd och kostnadsfri tjänst där personal från Veolia åker ut till kunden och inventerar deras vattenrening och vilka anslutningar för exempelvis vatten- och kraftmatning som måste till vid en snabb akutinsats. – Det här gör att vi inom bara några timmar kan vara på väg med våra Ready to Go-trailers packade med exakt rätt utrustning för kundens behov och en förberedd plan för hur den mobila vattenreningen ska anslutas och startas på kortast möjliga tid, säger Per-Åke Lindström. Insidan av en MORO 4x25T trailer för omvänd osmos. Foto: Veolia Water Technologies Per-Åke Lindström. Kontakt: Per-Åke Lindström, affärsutvecklingschef för Norden på Veolia Mobile Water Services Mobil: +46 (0)70 247 57 18 www.mobilewaterservices.com