Nordisk Papper & Massa 1
AKTUELLT Duni börjar med biogasol i pappersproduk
tionen Duni meddelar att den första leveransen av biogasol anlänt till dotterbolaget Rexcell Tissue & Airlaids pappersbruk i Skåpafors. Ledningen i Skåpafors. Foto: Duni Group AV SIMON MATTHIS Duni Group hävdar att de därmed blir först i världen inom pappersindustrin att använda gasol som fysiskt produceras av helt förnybara råvaror vilket möjliggörs genom samarbete med Kosan Gas. – Övergången till biogasol visar att det är fullt möjligt att stegvis genomföra en grön omställning av vår bransch. Medarbetarna i Skåpafors har gjort ett fantastiskt arbete med att säkerställa biogasol som kraftigt minskar våra koldioxidutsläpp. Kombinerat med elektricitet med märkning från Bra Miljöval vatten och vind närmar vi oss målet mot en helt fossilfri produktion med fortsatt god lönsamhet, säger Robert Dackeskog, vd och koncernchef, Duni Group, i ett pressmeddelande. Duni Group har som målsättning att vara helt klimatneutrala innan år 2030. Under en övergångsperiod på sex år beräknas koldioxidutsläppen minska med 17 000 ton och vid slutförd implementering förväntas utsläppen reduceras med ytterligare 12 000 ton per år. En reduktion med upp till 90 procent. I takt med att den tillgängliga produktionsvolymen av biogasol ökar, är mål sättningen att uteslutande använda denna i pappersproduktionen senast år 2027. Biogasolen levereras av Kosan Gas och görs huvudsakligen av restprodukter från livsmedelsindustrin. u Essity slutför förvärvet av colombianska PRODUCTOS FAMILIA Foto: eSSItY Av Simon Matthis Essity meddelar att de slutfört förvärvet av 45,8 procent av aktierna i det colombianska hygienbolaget Productos Familia S.A. Essity äger nu 95,8 procent av Familia. Köpeskillingen uppgår till motsvarande cirka 13 miljarder kronor för 100 procent av bolaget på skuldfri basis. – Det är med stor glädje jag välkomnar våra kollegor från Familia till Essity. Tillsammans kommer vi att bygga en ännu starkare plattform i Latinamerika för att öka tillväxt, lönsamhet och eff ektivitet samt accelerera den digitala transformationen, säger Magnus Groth, vd och koncernchef, Essity, i ett pressmeddelande. Essity har varit ägare i Familia sedan 1985. “Detta innovativa och konsumentorienterade bolag har en stark närvaro i Latinamerika med verksamhet främst inom Personal Care och även inom Consumer Tissue och Professional Hygiene”, skriver Essity. u NORDISK PAPPER & MASSA 4 2021 37