Verko 1
SKÄRANDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUS
TNING VO 5/21 Swedol livesänder produktkunskapSwedol livesänder produktkunskap När en stor del av handeln har förNär en stor del av handeln har förfl yttats till yttats till nätet blir det svårare att dela med sig av kun- nätet blir det svårare att dela med sig av kunskap kring produkterna. Hur löser man det iskap kring produkterna. Hur löser man det i en bransch där rätt val av produkt kan vara en bransch där rätt val av produkt kan vara skillnaden mellan en lyckad arbetsdag och en skillnaden mellan en lyckad arbetsdag och en allvarlig olycka? Swedol satsar på interaktiva allvarlig olycka? Swedol satsar på interaktiva livesändningar för att nå kunderna med infor- livesändningar för att nå kunderna med information om det breda sortimentet.mation om det breda sortimentet. Swedol blir först ut i sin bransch att satsa på livesändningar med konceptet Swedol Live. Det första programmet gick av stapeln den 29 april och livesändningen sköts från studion på huvudkontoret i Tyresö. Martina Thun, känd från radiostationen RIX, kommer att vara programledare, och varje program gästas av någon av Swedols sortimentsleverantörer. Swedol Live är en del av partnerprogrammet Power Deal. – Det känns jätteroligt att ha det här på plats och att äntligen kunna berätta om vår nya satsning. Vi anpassar oss efter den tid som råder med pandemi och begränsade besök i butiker. Både vi och våra leverantörer behöver nya sätt att dela med oss av nödvändig kunskap till dem som ska använda produkterna, säger Linda Jacobsson, Nordisk marknadschef på Alligo, som bland annat rymmer varumärkena Swedol, TOOLS, Grolls och Univern. Att välja rätt produkt för arbetsuppgiften kan vara direkt avgörande för om en arbetsdag blir lyckad eller i värsta fall slutar med en allvarlig olycka. Därför är det en extra stor utmaning i Swedols bransch att lyckas erbjuda samma typ av rådgivning online som personalen kan ge i butikerna. – E-handeln är ett bra alternativ till fysiska butiksbesök. Det som tyvärr är svårt vid digital handel är interaktionen med kunderna och möjligheten till rådgivning. Vi har ett brett sortiment och våra kunder fi nns i branscher där det kan vara oerhört viktigt att välja rätt verktyg, kläder och personlig skyddsutrustning. Swedol Live är ett sätt att dela med oss av den expertkompetensen även digitalt, säger Linda Jacobsson. I varje sändning kommer Swedol att ha med sig en produktspecialist från något av de varumärken som säljs i butikerna och på nätet, som delar med sig av nyheter, tips och råd. Den som tittar live har också möjlighet att ställa frågor i chatten under programmet och ta del av erbjudanden. Programmen är tillgängliga i efterhand för den som inte kan vara med under livesändningen. Du hittar dem på www.swedol.se/swedollive Första sändningen har redan gått men fi nns kvar för att tiitta på i efterhand på www.swedol.se/swedollive – Sparsam och punktlig, det var han alltid, Johan. Tänk att han dog precis när medicinen var slut och innan jag hann köpa någon ny. 16 www.verko.se TEMA SKÄR