Verko 1
SKÄRANDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUS
TNING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER SKÄRANDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUSTNING SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNING SKÄRANDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUSTNING VO 9/20 VO 5/21 VO 5/21 VO 9/18 VO 5/21 VO 11/18 Världens kraftigaste tidvattenturbin sjösätts med Utvecklingen av tidvattenkraften är ett led i den globala satsningen att ställa om från fossila bränslen till mer hållbara alternativ i syfte att minska koldioxidutsläpp och bromsa den globala uppvärmningen för kommande generationer. Förutom sol och vind, är även månens gravitationskraft en naturkraft att använda som alternativ framtida källa till energi. I fl era år har experiment med tidvatten utförts vid Europeiska marina energicentret (EMEC) utanför Orkneyöarna, Europas ledande testplats för tidvatten och vågenergiprojekt och där strömmarna är särskilt starka under ebb och fl od. Skotska Orbital Marine Power, utvecklare av fl ytande tidvattenturbinteknik, har nu lanserat sin första kommersiella 2MW-enhet, Orbital O2. Snart kommer den att lanseras vid EMEC, där den kommer att bli världens mest kraftfulla operativa tidvattenturbin. Rotorerna de största någonsin Cirka 15 meter under O2:s 72 meter långa överbyggnad fi nns två helt integrerade drivlinor från SKF på två vingliknande ben. Här svänger de två dubbelbladiga rotorerna driven av havsströmmen. Rotorerna är de största någonsin på en enda produktionsplattform och har var och en diameter på 20 meter. Elen som genereras i generatorerna förs via en undervattenskabel, och matas direkt in i nätet, lagras eller bearbetas till "grön vätgas". 46 www.verko.se drivsystem från SKF SKF levererar drivsystemet SKF har levererat det kompletta, helt integrerade drivsystemet som en "Plug & Play-modul. 2MW-enheten som används i det skotska Orbital-projektet, kompletterar elproduktionen från sol- och vindkraft. Fördelen med att använda tidvattenkraft är att den är tillförlitlig, el-fl ödet är förutsägbart och energitätheten är mycket hög. I framdrivningssystemet för Orbital O2 fi nns SKF:s kärnkompetens inte bara i huvudlagren och i svänglagren för rotorbladen, utan också i huvudaxlarnas havsvattentätningar mellan rotornavet och gondolhuset. SKF tillhandahåller dessutom tillståndsövervakning för hela systemet. Havsenergi en enorm potential Experter ser havsbaserade kraftverk, som genererar energi från våg- eller tidvattenkraft, som en viktig pelare i övergången till förnybar energi. I sin nuvarande offshorestrategi siktar EUkommissionen på 40 gigawatt havsenergi fram till 2050, som genereras i våg- eller tidvattenkraftverk, fl ytande solcellssystem och genom att använda alger för att producera biobränslen. O2-projektet har också fått fi nansiering från EU:s forskningsoch innovationsprogram Horisont 2020 inom ramen för FloTEC-projektet samt Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Interreg North West Europe-programmet inom ramen för ITEG-projektet. www.skf.com www.orbitalmarine.com