Installationssiffror.nu nr1/2025 1
24 1-2025 | INSTALLATIONSSIFFROR.NU INTERVJU MED
RGF:S NYA VD KATARINA SWAHN Swahn: Jag ska inte lägga mig i grossisternas konkurrensproblem Det är inte RGF:s uppgift att lösa konkurrensknutarna på vs-grossistmarknaden. Det slår vd:n Katarina Swahn fast i en intervju, där hon också ställer sig kritisk mot allt kortare ledtider mellan grossist och kund. -Visst skulle det vara bra om det fanns fler, men det är en svår marknad. Det säger Rörgrossistföreningens vd Katarina Swahn om att vs-grossistmarknaden täcks av relativt få aktörer, där två av dem – Ahlsell och Dahl – är klart dominerande. Talande i sammanhanget är att RGF bara har sex medlemmar – två stora och fyra mindre – och därmed täcker i princip hela marknaden, med några få undantag – inte minst ett stort. -Lundagrossisten är ju stora i sin nisch. Jag skulle tycka att det vore både roligt och berikande om de ville vara med i RGF. Katarina Swahn stämmer samtidigt in i problembilden vad gäller konkurrensen på vs-grossistmarknaden, men ser det inte som sin uppgift att aktivt påverka situationen. -Nej, det måste de sköta själva. Jag ska inte lägga mig i det överhuvudtaget. Ansvar hos produktionen En fråga där Swahn har ett desto större engagemang i sin roll som RGF-vd är hållbarhet, som hon bland annat kopplar till ett resonemang om bättre planering i kundledet. -Om man planerar blir det ju inte tusen små paket, utan då kan man ju faktiskt fylla bilarna. Är det grossisternas uppgift att försöka styra kunderna mot den typen av planering? -Nej, det går inte. Man har ju försökt med planeringsrabatter, det jobbade jag med från inköpssidan på Assemblin också. Det kanske blir ett incitament, en liten morot, men det måste komma från produktionen. Här fortsätter Swahn med ett resonemang om att inköpen bara är en del av problemet, som en del av den övergripande projektplaneringen. Hon instämmer samtidigt i att god planering också ger lönsamma projekt, där goda exempel finns, men beskriver en problembild där bristande planering inte är ovanlig. ”Då blir man lite stridslysten” ”Inte effektivt för någon” Samtidigt möjliggör grossisterna kort framförhållning och sena beställningar genom, enligt Swahn, alltför korta ledtider. Något som hon alltså är mycket kritisk mot. -Jag tycker inte om att du kan beställa jättesent på kvällen, och få produkterna på morgonen. Jag kan förstå att det finns ett syfte för exempelvis småföretagare som är ute och producerar hela dagen, för att sedan samla ihop vad de behöver till dagen efter. Men större företag ska inte hålla på så. Det är inte effektivt för någon. Man vänjer folk vid att ”jag behöver inte planera för jag får grejerna ändå”. Det är inte heller hållbart. Om alla gynnas av bättre planering, varför förekommer ändå dålig planering? -Jag vet inte. Frågan är komplex och det finns nog inget rakt svar. Till skillnad från hållbarhetsämnet är frågan om egna varumärken, EMV, och direktleveranser inte längre lika het som den en gång var, enligt Katarina Swahn. -Leverantörer och grossister försöker nu se lösningar med varandra. Förut var det mer nej, nej, du får aldrig leverera till någon annan än oss. Jag tror att det har förändrats. Vad gäller just EMV är hon av den tydliga åsikten att det ”finns en plats” för sådana produkter. Isolerade avdelningar Under intervjun återkommer Swahn flera gånger till en mer personlig käpphäst – jämställdheten i branschen. Där har hon själv erfarenhet av att vara en av få – och ibland den första – kvinnor i olika sammanhang. Swahn berättar bland annat att ett av skälen till att hon valde teknisk linje på gymnasiet, i stället för natur, var just att så få tjejer gjorde det. Hon beskriver vidare att kvinnor i dag är dominerande i vissa nischer, som hållbarhet, HR, marknadsföring och kommunikation. Där är problemet i stället, enligt Swahn, att de funktionerna tenderar att isoleras till egna avdelningar, vid sidan av den dagliga verksamheten. Swahn är samtidigt inne på spåret att mycket har blivit bättre med tiden. Hon berättar att hon i början av karriären blev nekad jobb med det uttalade argumentet att hon var kvinna. -Någon sommar sökte jag 40 jobb och fick inget, för att jag var tjej. ”Det funkar inte med grabbarna, vi har inga omklädningsrum för tjejer”, sade vissa. Då blir man lite stridslysten. Så kan det ju inte vara. Agnes Karnatz RGF:s vd Katarina Swahn. Foto: Agnes Karnatz Joacim Nordh, som är Katarina Swahns företrädare som RGF-vd. Foto. RGF ”Jag tycker inte om att du kan beställa jättesent på kvällen och få produkterna på morgonen” Läs en längre version av intervjun i vår dagstidning Installationssiffror.se.