Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Elbil? Få koll på laddningen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Blockaden gör comeback
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Här är byggbossarnas löner
Byggnadsarbetaren Retro
Byggnadsarbetaren Byggmässa för unga
Byggnadsarbetaren Så blir kvickleran farlig
Byggnadsarbetaren Tårar, kanaler - och topplön
REPORTAGE S nickaren Anders Åhlén på anläggningsf
öretaget JVAB har en fetisch – att bygga nära vatten. Med inlevelse berättar traktgubben om vattennära projekt som passerat genom åren. ”Det är det jag gjort hela livet, ligga ute på jobb och bygga nära vatten”. Jobbet i Södertälje är inget undantag för 55-åringen. Nästan allt arbete utförs från ”snickarpråmen”, ”dykarpråmen”, ”gjutarpråmen” eller arbetsflottar. Anders Åhlén är rutinerad, han rör sig vant i miljön. Flytvästen som han hatade i början av byggkar– Jag tycker om det, jag tycker om vatten. Det är sommar för mig. Men det är inte nog med det – det finns en inte helt oväsentlig detalj som höjer glädjemätaren ytterligare. – Jag tror att vi tjänar bäst i Stockholm, säger Anders Åhlén och ler stort. »Jag tror att vi tjänar bäst i Stockholm« — Anders Åhlén, snickare riären (”den klämde överallt”), har han accepterat. Just den här dagen är det formsättning. Först på strandssidan, senare ska det dubblas i vattnet på kanalsidan. Armering och spont ska formas in före morgondagens gjutning. Samtidigt gör sommarsolen en sista rejäl ansträngning. Det glittrar i Södertälje kanal, vattnet kluckar mot flotten, och Anders Åhlén är på strålande humör. 44 BYGGNADSARBETAREN #9, 2023 Mer om lönen senare. Först om projektet. Ackordslaget på JVAB ska tillsammans med ett gäng dykare och svetsare bygga 3,5 kilometer kaj, en krönbalk, i Södertälje kanal. Två kilometer på ena stranden och resten på den andra. Till detta tillkommer lite småfix med nya gångbroar och promenadstråk längs kajen. Totalt kommer det gå åt 15 000 kubik betong och 2 000 ton armering. Huvudsyftet med jobbet? Jo, att förbättra framkomligheten genom kanalen så att längre och bredare fartyg kan gå genom farleden. Bygget är en del av en större sjöfartssatsning för att underlätta och effektivisera transporter in och ut från Mälaren.
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlemssidor