Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Elbil? Få koll på laddningen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Blockaden gör comeback
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Här är byggbossarnas löner
Byggnadsarbetaren Retro
Byggnadsarbetaren Byggmässa för unga
Byggnadsarbetaren Så blir kvickleran farlig
Byggnadsarbetaren Tårar, kanaler - och topplön
Lagbasen Johan Sandman (till vänster) har gått ut
bildningen Sjöbefäl klass 8 för att kunna köra båt med kollegor under arbetstid. Här med lagbaskollegan Martin Forsström. rar måste de lämna pråmarna då det blir ett starkt sug i vattnet. Att ramla i då skulle vara direkt livsfarligt. Varje morgon går de igenom vilka fartyg som är på gång. Dykarna får infon i mobilen. – De brukar ta lite drygt tio minuter för ett fartyg att passera, säger Martin Forsgren. På vissa delar är kanalen riktigt smal. Där kommer laget att behöva flytta alla flottar och pråmar så att fartygen kommer förbi. Men det finns även ett andningshål. Varje dag mellan klockan 11 och 19 är kanalen lyst, vilket innebär att byggnadsarbetarna kan arbeta i lugn. När fritidsbåtar passerar kan de – Vi drar åt samma håll och vi arbetar inte emot varan»Flottarna gungar en del, jag tror att det är tre av oss som ramlat i ...« — Johan Sandman, lagbas fortsätta jobba som vanligt. Även om en del som åker förbi verkar missa de stora skyltarna om max 6 knop. – Flottarna gungar en del, jag tror att det är tre av oss som ramlat i än så länge, så när vi ser någon som kommer med för hög fart så brukar vi ta fram den stora tutan. Då saktar de ner. Under sommaren har det varit många tyska fritidsseglare som passerat och de brukar vinka glatt, berättar Johan Sandman. Det här med att det gungar är inte bara en risk. Det påverkar även livet utanför arbetstiden. – Det kommer en höst och vinter, det lär bli lite högre vågor och redan nu känner jag av sjöben när jag kommer hem på kvällen, säger Johan Sandman. Och så var det lönen då. Senaste mätningen gav alltså 342 kronor i timmen. – Och 21 öre, fyller snickaren Anders Åhlén i. Hur lyckas de arbeta ihop den slanten? dra som man kan uppleva ibland. Men det är inte bara vi utan även kontoret som har en del i det här, säger Anders Åhlén. – Knepet är att alla gubbar är så ambitiösa. Ingen åker med på en räkmacka. Samarbetet fungerar väldigt bra med dykarna, säger Martin Forsgren. Johan Sandman fyller i: – Jag tror vi kan fortsätta att hålla oss på en hög nivå. Det ser bra ut. Sen om det blir 342 igen vet jag inte, det kanske var en topp. Att lagandan är stark märks tydligt. Det är nära till skratt hela tiden. Möjligen hänger det ihop med att de börjar varje dag med att preppa pråmarna med dagens material och åker ut gemensamt till arbetsplatsen. Eller är det kanske för att de jobbar så tätt på pråmarna och vakar över varandras liv när det gungar som värst. Mest troligt: Ovanligt skickliga yrkesmän som är grymma på att planera. Får man tro platschefen Mikael Larsson är det just så. – Jag har de bästa byggnadsarbetarna i landet. Jag blir nästan gråtmild när jag tänker på det. SJÖBEN ● En gungande känsla efter att man stigit i land efter några timmar till sjöss. Känslan är att du fortfarande är kvar på sjön. Orsaken är en konflikt mellan den signal som balansorganen skickar till din hjärna och hjärnas balansminne som fortfarande tror att du är kvar ute på båten. Det är alltså balansorganen som har rätt och hjärnan som är lite trög med att ställa om till att det slutat gunga. BYGGNADSARBETAREN #9, 2023 47
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlemssidor