Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30 IT-konsulten Eleonor Jansson har h
ittills sluppit skräckkunderna. Och tur är väl det, för hemmakontoret ser hon knappt röken av. E leonor Jansson, IT-konsult hos Capgemini i Västerås, arbetar för tillfället åt Kronofogden i Solna norr om Stockholm. Uppgiften är att identifiera kundens behov och förmedla dem till programmerarna. På universitetet läste hon informatik med systemvetenskap. Inför intervjun blir hon osäker på om hon kan släppa in en journalist i byggnaden. För även om hon har varit där i två år är hon ju bara konsult. Men det går bra. – Jag är miljöskadad efter att tidigare ha varit anställd på Försvarsmakten, förklarar hon. Där fick hon inte ens själv fotografera sin arbetsplats. Men här, på Skatteverkets och Kronofogdens gemensamma verksamhetsstöd, slipper hon sådana säkerhetsregler. Den nyinvigda byggnaden andas modern svensk myndighet. Välplanerat och öppet, men lätt att gå vilse trots pedagogiska färgkoder på golvet och djurnamn på rummen. Själv har Eleonor Jansson installerat sig i ett kontorslandskap tillsammans med övriga projektgruppen. Känner sig konsulter utanför ibland? – Jo, jag har hört under åren att det varit så. Att man kan få sämsta stolen, ”du är ju bara konsult, då kan du ta den här skrubben”. Men det är inget som jag råkat ut för. Ibland tycker folk att konsulter är överbetalda… – Det gäller inte mig brukar jag svara, haha. Det finns både och. Apropå det, hur mycket tjänar man inom din bransch och med dina uppgifter? – Runt 40 000. – Men så mycket tjänar inte jag. Hur ska man vara för att bli en bra konsult? – Flexibel, anpassningsbar. Fast inte alltför anpassningsbar, man kan inte bara mjäka med kunderna. Man är ju där för att stötta och hjälpa dem och då kan man inte bara gå in i deras gilla gång och göra som de säger. Man ska ju hjälpa dem att komma framåt. Man måste komma överens, och inte heller köra över kunden. Varför blev du konsult? – Det är mest konsulttjänster inom yrket. Jag jobbade på Försvarsmakten i Arboga och trivdes rätt bra där, men ville bli anställd i Västerås där jag bor. Och slippa pendla ett tag. Så du blev helt enkelt lurad? – Ja, jag blev lurad. Totalt. Och hamnade i Solna. – Det finns för- och nackdelar med båda anställningsformerna. Fördelen med att vara konsult är att man får se mycket mer och hinner lära sig 30 KOLLEGA 6-10 olika verksamheter på olika platser. Hur ofta besöker du hemmakontoret? – Det är inte ofta, kanske fyra gånger om året. Kallar du dig konsult när någon frågar vad du arbetar med? – Ja nu gör jag det, för säger jag systemvetare förstår de inte vad jag jobbar med. Då förstår de visserligen inte konsult heller, men de brukar stanna där och inte fråga mer. IT-konsult brukar jag säga. Vad får du för reaktioner? – ”Man förstår inte vad du gör”, säger de ibland, eller ”det är väl ingen idé att fråga vad du jobbar med”. Konsulter är ofta det första som företagen skär ner på. Blev många av dina kollegor av med sina uppdrag under finanskrisen? – Ja, jag själv! Det hände många, och då blev vi erbjudna tjänstledighet med halva lönen under sommarhalvåret. Jag tog ut några veckor eftersom det var sommar och skönt. Sedan fick jag ett nytt uppdrag när jag kom tillbaka. Finns det risk att man blir strandsatt på hemmakontoret? – Ja, och då är det risk att man blir uppsagd efter ett tag om de inte lyckas sälja in en. Vad händer när kunden inte har varit nöjd med konsulten och bytt? – För det mesta är det bara att försöka igen med ett uppdrag hos en annan kund, och det brukar gå bra. Fast det har också hänt att det inte gått bra. Kommer konsulter tillbaka från skräckkunder och behöver avlastning? – Det händer inom konsulteriet, men om det hänt på Capgemini vet jag inte. Men jag har hört av andra kollegor i branschen att de har fått byta för att konsulten inte orkat. Vad har de råkat ut för då? – Röra. Kunden vet inte riktigt vad den ska ha för något, och så förväntar den sig att konsulten ska veta, fast man inte fått reda vad som behövs. Konsulten behöver ju hjälp av kunden för att kunna utföra arbetet. När kan du känna att du är less på ditt jobb? – Det kan vara jobbigt när man inte riktigt vet avgränsningarna på det man ska ta fram – när allt flyter. Man måste vara lite fyrkantig i IT. Har du ett drömjobb? – Det skulle man väl kanske kunna tycka... Jag tycker att det är ett bra jobb, jag trivs bra, och jag vet inte vad jag skulle göra i stället just nu. Och det är det bästa jobbet jag provat på inom IT-branschen. JÖRAN LINDEBERG kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se YRKE I UNIONEN: KONSULT En konsult hjälper kunder att lösa kvalificerade arbetsuppgifter inom till exempel teknik eller ekonomi. Konsulter med egen firma brukar kallas solokonsulter. Det är ingen skyddad titel; vem som helst kan kalla sig konsult. Det gör också vissa frisörer, arkitekter och journalister. Inom branschen grymtas det om att den utvecklingen riskerar att urvattna begreppet till meningslöshet. En stor yrkesgrupp är manage- mentkonsulterna, som på arbetsgivarsidan är organiserade i Sveriges Managementkonsulter. IT och teknik är andra vanliga arbetsområden. Lönerna kan vara höga, 40 000 - 50 000 kronor i månaden är inget ovanligt. Genomsnittslönen är enligt en webbenkät av Lönestatistik.se runt 32 000 kronor.* På vissa firmor får de anställda extra lön under tiden de är uthyrda. Källa: Tidningen Konsult, Lönestatistik.se * Unionens lönestatistik grundar sig på arbetsuppgifter, därför har man inga siffror på konslutlöner. MICHAEL STEINBERG IT-konsulten Eleonor Jansson har hittills sluppit skräckkunderna. Och tur är väl det, för hemmakontoret ser hon knappt röken av. E leonor Jansson, IT-konsult hos Capgemini i Västerås, arbetar för tillfället åt Kronofogden i Solna norr om Stockholm. Uppgiften är att identifiera kundens behov och förmedla dem till programmerarna. På universitetet läste hon informatik med systemvetenskap. Inför intervjun blir hon osäker på om hon kan släppa in en journalist i byggnaden. För även om hon har varit där i två år är hon ju bara konsult. Men det går bra. – Jag är miljöskadad efter att tidigare ha varit anställd på Försvarsmakten, förklarar hon. Där fick hon inte ens själv fotografera sin arbetsplats. Men här, på Skatteverkets och Kronofogdens gemensamma verksamhetsstöd, slipper hon sådana säkerhetsregler. Den nyinvigda byggnaden andas modern svensk myndighet. Välplanerat och öppet, men lätt att gå vilse trots pedagogiska färgkoder på golvet och djurnamn på rummen. Själv har Eleonor Jansson installerat sig i ett kontorslandskap tillsammans med övriga projektgruppen. Känner sig konsulter utanför ibland? – Jo, jag har hört under åren att det varit så. Att man kan få sämsta stolen, ”du är ju bara konsult, då kan du ta den här skrubben”. Men det är inget som jag råkat ut för. Ibland tycker folk att konsulter är överbetalda… – Det gäller inte mig brukar jag svara, haha. Det finns både och. Apropå det, hur mycket tjänar man inom din bransch och med dina uppgifter? – Runt 40 000. – Men så mycket tjänar inte jag. Hur ska man vara för att bli en bra konsult? – Flexibel, anpassningsbar. Fast inte alltför anpassningsbar, man kan inte bara mjäka med kunderna. Man är ju där för att stötta och hjälpa dem och då kan man inte bara gå in i deras gilla gång och göra som de säger. Man ska ju hjälpa dem att komma framåt. Man måste komma överens, och inte heller köra över kunden. Varför blev du konsult? – Det är mest konsulttjänster inom yrket. Jag jobbade på Försvarsmakten i Arboga och trivdes rätt bra där, men ville bli anställd i Västerås där jag bor. Och slippa pendla ett tag. Så du blev helt enkelt lurad? – Ja, jag blev lurad. Totalt. Och hamnade i Solna. – Det finns för- och nackdelar med båda anställningsformerna. Fördelen med att vara konsult är att man får se mycket mer och hinner lära sig 30 KOLLEGA 6-10 olika verksamheter på olika platser. Hur ofta besöker du hemmakontoret? – Det är inte ofta, kanske fyra gånger om året. Kallar du dig konsult när någon frågar vad du arbetar med? – Ja nu gör jag det, för säger jag systemvetare förstår de inte vad jag jobbar med. Då förstår de visserligen inte konsult heller, men de brukar stanna där och inte fråga mer. IT-konsult brukar jag säga. Vad får du för reaktioner? – ”Man förstår inte vad du gör”, säger de ibland, eller ”det är väl ingen idé att fråga vad du jobbar med”. Konsulter är ofta det första som företagen skär ner på. Blev många av dina kollegor av med sina uppdrag under finanskrisen? – Ja, jag själv! Det hände många, och då blev vi erbjudna tjänstledighet med halva lönen under sommarhalvåret. Jag tog ut några veckor eftersom det var sommar och skönt. Sedan fick jag ett nytt uppdrag när jag kom tillbaka. Finns det risk att man blir strandsatt på hemmakontoret? – Ja, och då är det risk att man blir uppsagd efter ett tag om de inte lyckas sälja in en. Vad händer när kunden inte har varit nöjd med konsulten och bytt? – För det mesta är det bara att försöka igen med ett uppdrag hos en annan kund, och det brukar gå bra. Fast det har också hänt att det inte gått bra. Kommer konsulter tillbaka från skräckkunder och behöver avlastning? – Det händer inom konsulteriet, men om det hänt på Capgemini vet jag inte. Men jag har hört av andra kollegor i branschen att de har fått byta för att konsulten inte orkat. Vad har de råkat ut för då? – Röra. Kunden vet inte riktigt vad den ska ha för något, och så förväntar den sig att konsulten ska veta, fast man inte fått reda vad som behövs. Konsulten behöver ju hjälp av kunden för att kunna utföra arbetet. När kan du känna att du är less på ditt jobb? – Det kan vara jobbigt när man inte riktigt vet avgränsningarna på det man ska ta fram – när allt flyter. Man måste vara lite fyrkantig i IT. Har du ett drömjobb? – Det skulle man väl kanske kunna tycka... Jag tycker att det är ett bra jobb, jag trivs bra, och jag vet inte vad jag skulle göra i stället just nu. Och det är det bästa jobbet jag provat på inom IT-branschen. JÖRAN LINDEBERG kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se YRKE I UNIONEN: KONSULT En konsult hjälper kunder att lösa kvalificerade arbetsuppgifter inom till exempel teknik eller ekonomi. Konsulter med egen firma brukar kallas solokonsulter. Det är ingen skyddad titel; vem som helst kan kalla sig konsult. Det gör också vissa frisörer, arkitekter och journalister. Inom branschen grymtas det om att den utvecklingen riskerar att urvattna begreppet till meningslöshet. En stor yrkesgrupp är manage- mentkonsulterna, som på arbetsgivarsidan är organiserade i Sveriges Managementkonsulter. IT och teknik är andra vanliga arbetsområden. Lönerna kan vara höga, 40 000 - 50 000 kronor i månaden är inget ovanligt. Genomsnittslönen är enligt en webbenkät av Lönestatistik.se runt 32 000 kronor.* På vissa firmor får de anställda extra lön under tiden de är uthyrda. Källa: Tidningen Konsult, Lönestatistik.se * Unionens lönestatistik grundar sig på arbetsuppgifter, därför har man inga siffror på konslutlöner. MICHAEL STEINBERG
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68