Bil&Bostad 1
ANNONS HELA DENNA BILAGA ÄR EN ANNONS FRÅN BIL &
BOSTAD Spel ANNONS 11 Bilar från A till Ö Varför heter bilarna som de gör? Umeås största bil- och språknörd, Fredrik Andersson, söker svar på denna och andra frågor i en faktafylld artikelserie om gamla och nya bilar. SUPER TOY CARS OFFROAD Vad: Racingspel Testad version: Xbox Series X • Pris: 199 kr En av de fyra Devrim-bilar som byggdes kan än idag beskådas i ett glasgarage vid lokfabriken i Eskisehir. På bilden ovan elhybridbilen Devrim II. FOTO: RAICEM, CC BY-SA 4.0 Super Toy Cars Offroad är e ny racingspel med små bilar men en stor mängd spelsä och innehåll. Bil & Bostad testar. Häromåret testade vi i Bil & Bostad Super Toy Cars 2 som var ett helt okej men inte mästerligt kartracingspel. Nu är så uppföljaren, Super Toy Cars Offroad, här. Likt föregångarna är det små leksaksbilar man rattar, men denna gång är det mest utomhus man kör, i trädgårdar, på byggarbetsplatser och så vidare. Spelets styrkor är mängden innehåll med en bra mängd bilar, banor och spelsätt, roliga och varierade banor och att det känns som att det gör sin egen grej istället för att nöja sig med att bara vara ett racingspel bland andra. Den enda svagheten, som dock genomgående präglar mycket i spelet, är att det känns opolerat. Detta gäller allt från ojämna ljudnivåer till menyer och alternativ som kunde vara mer pedagogiskt utformade. Det är helt enkelt en bit kvar till de större namnen i genren just vad gäller tekniskt puts. Racingen är dock i grunden rolig och det bjuds på både ett ambitiöst enspelarläge och en stor mängd spelsätt att köra tillsammans med andra – racing med eller utan powerups, time trials, utslagsrace och så vidare. Grafiken är helt okej och körkänslan är bra. Är man ute efter ett racingspel att spela ihop med andra eller ett billigare alternativ i genren kan Super Toy Cars Offroad absolut vara värt att överväga. Peter Öberg Devrim skulle göra revolution I vad som varit det o omanska rikets vagga föddes Turkiets första egna otomobil. Automobilen skulle heta Revolution men levde inte riktigt upp till si namn. E er a det blivit pannkaka av prestigeprojektet förekom det kanske a huvuden rullade. Men bilen gjorde det inte. STÖRST UTBUD AV BILAR OCH BOSTÄDER Ny tidning varje onsdag • www.bilobostad.se Om en plats heter sådant som Gammelstad eller Gamla stan så kan man vara säker på att bebyggelsen på platsen är äldre än namnet. Gammelstad fi ck stadsrättigheter 1621 och är alltså en ganska gammal stad – även om den stad som fi ck rättigheterna då inte hette Gammelstad och även om Gammelstad numera egentligen inte är en stad (själva staden fl yttades någon mil närmare Bottenviken 1649 och det var först då som den gamla staden fi ck det nya namnet). Men 401 år är inte mycket att skryta med om man jämför med turkiska Eskisehir. Den stadens namn betyder just ”gammal stad” vilket inte är någon överdrift – Eskisehir grundades för ungefär 3 000 år sedan. Men troligen fanns det bebyggelse på platsen minst tusen år tidigare. Några mil nordväst om Eskisehir ligger den lilla staden Sögüt. Den är också gammal. Sögüt var på 1200-talet huvudstad i Osman I:s sultanat, vilket senare blev Ottomanska riket – det väldiga välde som under sin storhetstid omfattade hela nuvarande Turkiet samt sträckte sig från centraleuropa till Persiska viken och dessutom längs Röda havet, den afrikanska medelhavskusten och runt nästan hela Svarta havet. Brådskande bilbygge I början av 1920-talet föll riket slutligen samman. Den 29 oktober 1923 grundades den nya staten Turkiet och Ankara blev huvudstad. Det första fria valet hölls 1950 och den första militärkuppen genomfördes 1960. Efter kuppen blev Kemal Gürsel president. Han ville att Turkiet skulle bli ett modernt industriland med egen personbilsproduktion. Sommaren 1961 utfärdade han därför ett dekret om att det i lokomotivfabriken i Eskisehir skulle tas fram en turkisktillverkad bil. Den skulle vara färdig att visas upp i Ankara på republikens födelsedag i oktober samma år. De 24 för ändamålet inkallade ingenjörerna hade därmed 130 dagar på sig att skapa bilen. Fyra prototypfordon sattes ihop och det sägs att de fi ck sitt sista lager lack under tågtransporten till Ankara. Det berättas också att motorerna hade trimmats inför republikdagens uppvisning. Eftersom kompressionen höjts behövde bilarna bensin med högre oktantal, vilket inte fanns i Eskisehir. De hade därför tankats med endast en liten mängd bensin (enligt vissa källor berodde detta dock på järnvägens säkerhetsbestämmelser). När det var dags för uppvisningen i Ankara hade man glömt att tanka en av bilarna. Presidenten råkade välja just denna bil och körde i väg med den, vilket ska ha slutat med bensinstopp efter endast ett hundratal meter. Svår att göra om Det turkiska bilmärkets namn skulle bli Devrim, som betyder ”revolution”. Men någon industriell revolution i form av personbilsproduktion blev det inte denna gång. Det förekommer fl era olika förklaringar till varför projektet så att säga fi ck soppatorsk. Enligt en förklaring var det så bråttom när bilarna skulle byggas att man inte hann dokumentera det som gjordes. Det skulle därför bli svårt att upprepa processen. Ett mer konspiratoriskt förklaringsförslag går ut på att amerikanska biltillverkare, som ville säkra efterfrågan på sina produkter, skulle ha försökt förmå den turkiska staten att överge projektet – och eftersom Turkiet ville ha goda relationer till USA gav Gürsel efter. Ytterligare en förklaring är att turkarna bedömde att den inhemska marknaden helt enkelt inte var tillräckligt stor för egen bilproduktion. Serietillverkning av turkiska bilar blev det ändå så småningom, även om det då inte gällde Devrim. År 1966 började bilar av märket Anadol byggas i Istanbul av företaget Otosan. Företagets namn är sammansatt av de första delarna av orden otomobil (”automobil”) respektive sanayii (”industri”). Bilmärkets namn är bildat av Anadolu, det turkiska namnet på Anatolien, alltså den halvö som ligger mellan Medelhavet och Svarta havet och som utgör större delen av landet Turkiet. Namnet Devrim har dock inte glömts. Sagan om de 24 skyndsamma ingenjörerna i Eskisehir gjorde 2010 intryck på elva studenter vid ett tekniskt universitet i Pakistan. När de elva eleverna byggde en elhybridbil för att delta i en miljöbilstävling kallade de den därför Devrim II. FREDRIK ANDERSSON Bil- och språkfantast