Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM •
NR 22 • VECKA 22 • TISDAG 1 JUNI • 2021 • ÅRG 26 samhälle &politik Slussen i Åkers kanal stängd för renovering Slussen i Åkers kanal är stängd fram till hösten år 2022. Portarna från 1912 skall renoveras och fiskvandringsleden ska förlängas medan dämmet byggs om så att vattennivåregleringen kan automatiseras. Dessutom kommer Slussholmen att piffas upp. Medan arbetet pågår kan man inte ta sig till eller från Garnsviken via Åkers kanal, vare sig med båt eller kanot. Det kommer inte heller att vara möjligt att gå eller bära kanoten över Slussholmen eller använda holmens bryggor och kanotramper. Paddlare hänvisas till ställen norr och söder om slussområdet där sjösättning är möjlig. Senast slussportarna renoverades var år 1988. I och med att de nu är otäta och rostangripna kommer de att renoveras under perioden maj 2021 till senast oktober 2022. Peab utför renoveringen och under tiden arbetar Österåkers kommun med att ta fram en ny detaljplan – där även kortare marksträckor längs med Åkers kanal och längs med utloppet från Smedbyån till kanalen ingår. På grund av den känsliga miljön och att slussområdet är av riksintresse för kulturmiljövård * klassas arbetet som ett högriskprojekt. Det innebär att arbetet måste utföras i olika steg under olika perioder så att fiskar och vattenmiljö inte påverkas. Projektledare Elin Engardt på Österåkers kommuns infrastrukturoch anläggningsavdelning som ansvarar för arbetet, berättar att de i första etappen kommer muddra norr om Slussholmen. Nästa steg är att skilja av slussen med spont på bägge sidor så att slussbassängen kan torrläggas och de värdefulla portarna plockas ner för renovering. – Slussen kommer att se likadan ut när arbetet är klart, förutom att övergångarna blir bredare och lättare att gå på. Slussholmen blir mer lättillgänglig och får nya bryggor och trädäck. Fisktrappan är i nuläget alldeles för kort och brant för svagsimmande fiskar så som asp. Den delen och dämmet, med vattennivåregleringen, kommer att byggas om. Dels blir det en bättre väg för fisken sedan kommer regleringen av vattenflödet, som idag sker manuellt, automatiseras med nivågivare. Slussportarna, däremot kommer fortsättningsvis att öppnas och stängas manuellt med handkraft, säger hon. Kostnaden för hela projektet uppgår till cirka 27 miljoner kronor. Elin påtalar att detta är ett stort projekt med många delar som ska åtgärdas samtidigt. – Något som kommer att bli intressant är när slussbassängen är tömd. Frågan är vad vi då kommer att hitta på botten, avslutar Elin Engardt. Agneta Johansson *Riksintresse är mark- eller vattenområden som långsiktigt ska skyddas mot åtgärder som påtagligt kan skada det värde som konstituerat riksintresset. Riksintressen skyddas enligt hushållning med mark- och vattenområden, 3 och 4 kapitlet, i miljöbalken (1998:808). Källa: Regeringskansliet. 5 ANDERS SUNDQVIST FRÅN TUNA HAMN sköter vanligtvis driften av slussen och vattenregleringen i Åkers kanal. Han tycker att det är bra att de nu renoverar de gamla läckande slussportarna. Elin Engardt (lilla bilden) på Österåkers kommuns infrastruktur och anläggningsavdelning berättar vad hela projektet omfattas av. Foto: agneta Johansson Kia e-Niro Rymlig crossover på el Privatleasing fr. 3 295 kr/mån* Inkl. serviceavtal Förmånsvärde fr. 1 473 kr/mån** Elfarenhet Kia kan det här med elektrifiering, över 70 % av Kias försäljning består av laddbara bilar. Det kallar Kia Elfarenhet. Och den finns samlad i Kia e-Niro. En helt eldriven bil som ger en mjuk, tyst och behaglig körupplevelse. Dessutom kommer du upp till 45 mil på el. Kia e-Niro är prisbelönt och vann under 2020 både Vi Bilägares och Teknikens Världs stora elbilstester. Erbjudandet gäller ordertecknade bilar t.o.m. 30/6-2021 och registrering senast den 30/7-2021 eller så långt lagret räcker, endast modellår 2021 och kan ej kombineras med andra rabatter eller företagsavtal. Bränsleförbrukning blandad körning e-Niro 0 l/100 km och CO2-utsläpp 0 g/km. Blandad elförbrukning 15,9 kWh/100 km enligt körcykeln WLTP. Försäljningsstatistik: Vroom jan-april 2021. *Privatleasing: 36 mån, uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer. Rörlig ränta. Max körsträcka 4 500 mil. Onormalt slitage och övermil debiteras utöver leasinghyran. Sedvanlig kreditprövning. **Förmånsvärde: kostnaden för föraren motsvarar den skatt denne får betala per månad för bilförmånen, baserat på en marginalskatt på 50%. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Bilen på bilden kan vara extrautrustad. Med reservation för eventuella tryckfel.