Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10 luftmotstånd på sådant sätt at
t de av luft- motståndet alstrade krafterna har en mot rörelseriktningen vinkelrät komposant. Denna komposant orsakar en avvikelse i bollens bana. Det är detta som kallas Mag- nuseffekten.1 Vi återgår till vårt renodlade fall: en framrusande, roterande boll med rotations- axeln vinkelrät mot rörelseriktningen. Åt vilket håll är lyftkraften riktad, åt vilket håll sker avvikelsen? Lyftkraften är riktad åt samma håll som bollen snurrar — i all- mänhet bör vi försiktigtvis tillägga. Se f. ö. fig. 1 (varvid vi bör hålla i minnet att bol- len rör sig åt rakt motsatt håll mot den med D betecknade kraftpilen)! Magnus själv torde ha antagit att så alltid sker, men Davies redogör i sin artikel för några myc- ket överraskande undantag från den mag- nus'ska regeln, varom närmare nedan. Några av Davies lämnade uppgifter om bromskraftens och lyftkraftens storlek och riktning har illustrerats i fig. 1. Figuren visar tre situationer under en golfbolls bana. Längst till vänster visas situationen vid ut- slaget, i mitten då bollen nått högsta punk- ten på sin bana och till höger omedelbart innan den tar mark. Bollen rör sig med en backspin av 4 000 rotationer per minut. Dess hastighet vid utslaget är 61 m/sek.; hastigheten vid bantoppen och därefter är 25,3 m/sek. Hur pass stora de här förekommande luftmotståndskrafterna är får man en upp- fattning av om man jämför dem med den vid varje boll utritade tyngdkraften (be- tecknad W), ca 45 gram. I situationen längst till vänster — situa- tionen vid utslaget — uppgår lyftkraften till ca 36 gram. Skulle bollens hastighet el- ler rotation vara större skulle även lyft- kraften vara större; den skulle rent av kunna vara större än tyngdkraften, — och spelaren skulle i ett sådant fall kunna lägga märke till det ej alldeles ovanliga fenome- net att bollens bana s. a. s. stegrar sig, är konkav uppifrån sett, strax i början av slaget. 1 Uppkallad efter Gustav Magnus, tysk fysi-ker (1802—1870). Omvänt: roterar bollen åt motsatt håll mot vad som anges i fig. 1, d. v. s. har en toppspin, är lyftkraften riktad nedåt. Bol- len sjunker snabbare än om den enbart vore utsatt för tyngdkraften, — även det ett fenomen som en golfspelare kan lägga märke till, vid en toppad boll. Även slice och pull är resultaten av en Magnuseffekt. En ofta påträffad uppfatt- ning om orsakerna till slice och pull är den att bollen i sådana fall fått en rotation åt någotdera hållet kring en vertikal rota- tionsaxel. Så är inte fallet (att med en van- lig golfklubba åstadkomma en så stark ro- tation kring en vertikal axel att den märks som slice eller pull tror jag är ogörligt): vad som inträffar är endast att rotations- axeln lutar något, mer eller mindre, åt hö- ger eller vänster; f. ö. är rotationstypen backspin. Lutar rotationsaxeln exempelvis något åt höger lutar även lyftkraften något åt höger: den får en horisontell, sidoriktad komposant, som framkallar en avdrift åt höger, en slice! Lutar rotationsaxeln åt vänster blir resultatet en pull. Mönstrade eller släta bollar? De av Davies relaterade undersökningarna har som praktiskt syfte haft att bestämma den utformning av bollens yta som vid ett normalt golfslag ger den största kastvid- den, vilket förefaller att vara liktydigt med den starkaste lyftkraften. Man undersökte vanliga standardbollar med runda eller rut- formiga fördjupningar, specialtillverkade bollar med upphöjningar i stället för för- djupningar eller med något grundare för- djupningar än standardbollarnas, samt även alldeles släta, blankpolerade bollar. Resulta- tet blev ett bestyrkande av de praktiska er- farenheterna: de vanliga bollarnas yta är den ändamålsenligaste. Sämsta resultat, d. v. s. kortaste kastvidd, gav de släta bol- larna. Vindtunnelförsök Några av de viktigaste undersökningarna ägde rum i vindtunnel. Man använde en ho- risontell vindtunnel av ca 45 cm höjd. Vindhastighet var vid samtliga försök 3 2 8
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36