Belysning i fokus 1
INFRASTRUKTUR g gatubelysningen. Det är till dess
a Induo och Encore Networks bistått med en gatewaylösning för att kunna överföra data till stadens plattform, SLV. Den tidigare lösningen bygger på gammal teknik. Den har envägskommunikation med en lösning från 1994 baserad på personsökarteknik. Systemets hårdvara är svår att få tag reservdelar till, och saknar återkoppling om något slagits på. I pilotprojektet har staden använt EN-4000IE, en industriell router från Encore Networks som kan kommunicera med energimätare och dessutom har olika I/O, GPS med mera. För att realisera alla önskemål i projektet har Induo och Encore Networks vidareutvecklat både hårdvara och mjukvaruplattformar. Dels har systemen anpassats för att kunna läsa av hela nio stycken elmätare i varje kabinett, dels har antalet larmanslutningar på routern byggts ut. Med den vidareutvecklade lösningen går det att se om en kontaktor är tillslagen eller inte, om någon jobbar i skåpet eller inte samt att se om något överhettats eller om en säkring gått sönder. Position och driftsdata för varje router överförs till Encore Networks plattform EnCloud och för detta projekt har en rad speciella funktioner utvecklats i denna plattform. Routern läser alltså av ett antal funktioner och ser till att allt omvandlas från signaler i belysningsskåpet till TALQ2-protokoll som Stockholms Stads systemstöd SLV kan hantera. I SLV kan man se kabinetten på en karta, se dess status, slå på och av strömmen och hantera larm. – Vi har till exempel utvecklat möjligheten att visualisera alla elmätare i vår plattform, men enligt stadens önskemål översätter vi alla dessa data till TALQ2-data och skickar vidare via en säker uppkoppling till stadens plattform, säger Matt Jamesson, Encore Networks. De största nyttorna med smart belysning är enklare drift och underhåll, snabbare respons då ingen rapport behövs från invånarna utan en trasig belysningspunkt eller armatur syns direkt i överordnat system. En annan aspekt är så klart att det skall resultera i färre körda mil med fordon, något som är svårt att räkna med på kort sikt då de nya LED-armaturerna är designade att fungera i många år och just nu inte kräver någon support. u Bildkälla: Stockholms Stad BELYSNING I FOKUS 2021 13