Belysning i fokus 1
INFRASTRUKTUR AVANCERAD TUNNELARMATUR I MARIEHOLM
STUNNELN Marieholmstunneln invigdes i december 2020 . Foto Ulf Celander M arieholmstunneln som utgör en del av Marieholmsförbindelsen, är en 500 meter lång vägtunnel under Göta älv som länkar samman E20, E6, E45 och Lundbyleden. Med Marieholmsförbindelsen läggs den första biten i framtidens stora trafi kpussel i Göteborg. En rad satsningar på kollektivtrafi k, järnvägar och vägar fram till år 2028 för att skapa en attraktiv och hållbart växande region. Efter ett arbete som har pågått i hela sju år invigdes Marieholmstunneln äntligen i december 2020. Den stora utmaningen har varit att minimera påverkan och samtidigt 14 BELYSNING I FOKUS 2021 bygga ett så pass tekniskt avancerat projekt i tät trafi k. I projektet har Thorns GTLED, en tunnelarmatur med avancerad LED-teknik för mycket korrosiva och krävande miljöer använts. Counterbeam-optik används i tunnelns infarts- och övergångszoner. I den inre zonen används en bi-symmetrisk optik i en linjär konfi guration genom hela tunneln, som ger perfekt jämnhet. Lösningen tillhandahåller ljusnivåer inom ett intervall från 200 cd/m2 under dagtid vid infartszonen, och ner till 2,5 cd/m2 om natten. Belysningsnivåerna i tunneln anpassas efter dagsljusförhållandena. Synnedsättande bländning (TI), ett viktigt kriterium vid tunnelbelysning, påvisar ett extra lågt värde och är endast 2-3% för anläggningen. GTLED är en produkt utformad med största noggrannhet, med trafi ksäkerheten i åtanke varje steg på vägen. Fino, en linjär och diskret armatur från acdc vilken enkelt integreras i arkitekturen, ger ett fi nt färgat ljus. Den nya tunnelbelysningen är mycket eff ektiv, ger säkra och bekväma förhållanden för bilförare och kan användas under lång tid utan behov av underhåll. u