Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: MAKALÖS ÅTERHÄMTNING EFTER
SVAG INLEDNING
Nya Dimensioner Q4 – EN STARK AVSLUTNING PÅ ÅRET F
ÖR BE
Nya Dimensioner GRÖN STÅLPLÅT PÅ LAGER HOS BE
Nya Dimensioner HÅLLBARHET VIKTIGT FÖR EPIROC I FA
GERSTA
Nya Dimensioner STÄRKT ERBJUDANDE PÅ SKURET NÄR BE
INVESTERAR I NY PLASMASKÄRARE
Nya Dimensioner BRIST PÅ MATERIAL OCH LÅNGA LEDTID
ER – DÅ HÖJS KRAVEN PÅ LEVERANTÖREN!
Nya Dimensioner MÅNGFALD I CENTRUM NÄR BE REKRYTER
AR NYA SÄLJARE
tidigare, konstaterar BE Groups HR-specialist Jes
sica Malmehed, och får medhåll av försäljningscheferna Paul Johansson och Greger Rosdahl. BÅDE ENKLARE OCH SVÅRARE Enligt Jessica Malmehed är det tre faktorer som gör att behovet är så stort just nu. Utöver att det finns en naturlig omsättning på personal, så står företaget inför ett generationsskifte. De kommande fem åren är det ett drygt tiotal anställda på säljsidan som kommer att gå i pension och måste ersättas. Sist men inte minst handlar det om rena utökningar på grund av att efterfrågan på stål just nu är så hög. – De första åtta, nio månaderna efter att pandemin bröt ut i mars 2020 var det tufft, vi tappade mycket försäljning. Men sedan, i oktober-november, då small det bara till och sedan dess har det gått för högtryck, säger Greger Rosdahl. Att hitta kvalificerad personal under pandemin har varit både enklare och svårare än annars, berättar Jessica Malmehed. – Å ena sidan har det varit en hel del uppsägningar på arbetsmarknaden, vilket gjort att många som inte har något jobb söker. Å andra sidan tycks de som fortfarande har kvar sina jobb ha blivit mer försiktiga. DIGITAL REKRYTERING Under pandemin har rekryteringarna i huvudsak skett digitalt. Något som enligt Jessica Malmehed har både fördelar och nackdelar. – Den stora fördelen är att det blir mer tidseffektivt, både för arbetsgivaren och den sökande. Nackdelen är att man inte möts ansikte mot ansikte. Att sälja handlar ju så mycket om det personliga mötet. Hur blir det då när pandemin är över? Kommer vi att återgå till den tidigare ordningen? HR-specialisten och de båda säljcheferna är överens om att det inte kommer att bli så. Inte fullt ut i alla fall. – Jag tror definitivt att vi kommer att fortsätta att använda oss av digitala verktyg vid rekryteringar. Åtminstone i samband med att det första urvalet görs. NY KRAVPROFIL Idag sker jobbannonseringen till stor del i sociala medier. De senaste åren har BE Group satsat på att marknadsföra sig som arbetsgivare, så kallad employer branding, på framför allt LinkedIn. Nya kanaler har gjort att man når ut till en större grupp sökande. I kombination med att företaget ändrat sin kravprofil har bredden på urvalet ökat markant. – Tidigare såg vi gärna att den sökande hade erfarenhet från branschen, men då fick vi i princip bara en grupp sökande. Vi strävar efter mer mångfald i vårt urval eftersom vi vet att det är positivt för företaget, och har därför släppt kravet på branscherfarenhet. Fortfarande är dock kompetens och personlighet det som är avgörande, säger Jessica Malmehed. Hur ser er kravspecifikation ut idag? – Vi ser gärna att de sökande har erfarenhet av business to business-försäljning, att de behärskar både svenska och engelska samt att de har erfarenhet av att arbeta i något slags affärssystem, berättar Jessica Malmehed. PERSONLIGHETEN AVGÖRANDE Försäljningscheferna betonar hur viktig personligheten är för att lyckas som säljare. De tekniska bitarna däremot, sortimentet och själva säljprocessen, den kan man alltid lära sig efterhand. – Jag skulle vilja säga att drivet, motivationen och viljan att lyckas, är de allra viktigaste egenskaperna, säger Greger Rosdahl. – Det är personligheten som gör säljaren, man måste tycka om att bygga långsiktiga relationer samtidigt som man vågar och orkar vara ihärdig, fyller Paul Johansson i. Så vad har då BE Group att erbjuda? Vad är det som gör företaget till en attraktiv arbetsgivare? – De nya som kommer hit brukar säga att vi är ett väldigt familjärt företag. Som arbetsgivare månar vi om våra anställda, och som kollegor är vi positiva och hjälpsamma. Vi är ett stort företag, men jobbar nära varandra ändå. Här finns inget vi och dom, konstaterar Greger Rosdahl. Jessica Malmehed VARIERANDE ARBETE Jens Karlsson, marknadschef på BE Group, tilllägger att det är ett utvecklande och varierat arbete, där de anställda har stor frihet att fördjupa sig i uppgifter som de tycker är intressanta. – Våra kunder finns inom många olika branscher. Allt från små företag med ett par anställda till internationella industrijättar. Ibland levererar vi en enstaka balk, andra gånger handlar det om långsiktiga projekt med en hög grad av produktionsservice. – Som säljare på BE Group blir man lite av spindeln i nätet, med kontakter på många olika håll. Internt med inköpare och produktspecialister, och externt med kunder, transportörer och leverantörer. Med andra ord: det är inget statiskt eller monotont jobb. Felicia Englund, som alltså är inne på sin tredje vecka på företaget, instämmer i den beskrivningen. Hon känner redan att hon stortrivs på sitt nya jobb. – Det känns jättebra. Jag har blivit väl omhänNYA DIMENSIONER 21 Paul Johansson Greger Rosdahl
Nya Dimensioner NY SÄLJCHEF VILL FÖRÄDLA OCH FÖRNY
A
Nya Dimensioner NY SÄLJCHEF VILL FÖRÄDLA OCH FÖRNY
A
Nya Dimensioner BYGGSTÅLSHANDBOKEN I NY UPPLAGA