Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: MAKALÖS ÅTERHÄMTNING EFTER
SVAG INLEDNING
Nya Dimensioner Q4 – EN STARK AVSLUTNING PÅ ÅRET F
ÖR BE
Nya Dimensioner GRÖN STÅLPLÅT PÅ LAGER HOS BE
Nya Dimensioner HÅLLBARHET VIKTIGT FÖR EPIROC I FA
GERSTA
KUNDREPORTAGE: EPIROC M åndag strax efter lunch i
västmanländska Fagersta. Det är bara veckor kvar till jul och ett knappt märkbart snöfall – vinters första – bäddar in parkeringen utanför Epirocs personalmatsal på Björnbacksvägen i ett millimetertunt snötäcke. I konferensrummet på andra våningen lyckas platschefen Michael Jansson efter en stunds trixande få liv i den digitala företagspresentationen. – Epiroc Group har omkring 14 000 anställda och omsätter runt 40 miljarder kronor. Verksamheten består av fem divisioner. Enheten i Fagersta ingår i divisionen Tools & attachment, som står för 25 procent av koncernens totala omsättning. Här i Fagersta har vi i dagsläget 730 anställda. PRODUKTION PÅ HÖGVARV I Fagersta tillverkas framför allt två typer av produkter. Topphammare, som används för borrning på 10–30 meters djup, och det som till vardags benämns DTH eller Down the Hole, det vill säga luftdrivna slagverk som kan operera ner till 1500 meters djup. Slutanvändarna finns inom gruv- och anläggningsindustrin. Från Fagersta skeppas produkterna ut till kunder över hela världen. Tjugofem procent går till den europeiska marknaden och resterande 75 procent till länder som ligger betydligt längre bort: Australien, Sydafrika, Kanada … Trots rådande pandemi går produktionen i Fagersta på högvarv. Efterfrågan är fortsatt hög: tre miljarder faktureringar per år, konstaterar Michael Jansson. Och den eventuella oro som funnits de senaste 24 månaderna har följaktligen handlat mindre om försäljningssiffror och mer om materialtillgång och säkerställande av leveranser. GRÖN FABRIK 2024 Både materialtillgången och säkerställandet av leveranser är nära förknippade med företagets ambition att vara världsledande på hållbarhet. De senaste åren har företaget lagt ner mycket arbete på att minska sin klimatpåverkan. Kraven kommer från olika håll: politiker, myndigheter och kunder – men också från bolagets ägare, konstaterar Michael Jansson vidare. – Ingen vill förknippas med en verksamhet som är dålig för miljön och klimatet. Medan Epiroc på koncernnivå strävar efter att halvera koldioxidutsläppen fram till 2030, har enheten i Fagersta satt som mål att kunna titulera sig ”grön fabrik” innan utgången av år 2024. xxxxxxxxxxx Peter Dahlberg, produktionschef Epiroc, med en borrkrona. För att kunna kalla sig grön fabrik krävs att två av tre kategorier (scope 1 och scope 2) i Green House Gas Protocol, GHG, från 2001 är uppfyllda. Kortfattat handlar det om att minska både de CO2-utsläpp som är kopplade direkt till den egna verksamheten, exempelvis från maskiner och fordon, samt CO2-utsläpp som på ett indirekt sätt förknippas med verksamheten, till exempel energi som används för att driva verksamheten och värma upp lokaler. – Redan idag kommer drygt 95 procent av den energi vi använder från förnybara källor som vindoch vattenkraft. Vi ska byta ut dieseldrivna fordon och truckar mot mer miljövänliga alternativ och håller även på att se över testutrustning som idag drivs med diesel. Dessutom tittar vi på hur vi ska kunna gå över till biogas i vår anläggning för värmebehandling. När allt detta är uppnått skulle vi, med det sätt som vi räknar idag, kunna kalla oss en grön fabrik här i Fagersta, berättar Ingrid Bengtsson, SHEQ-chef på Epiroc. HÖGA KRAV PÅ LEVERANTÖRER Det högt uppsatta klimatmålet är inte bara en intern angelägenhet. Vi kan aldrig bli bättre än våra leverantörer, förklarar Yibin Wei, inköpschef på Epiroc i Fagersta, och syftar då inte bara på hur materialen som används i företagets produkter – i huvudsak stål – produceras och distribueras utan också när det levereras. – Vi ställer höga krav på leveransprecisionen. Om vi ska kunna leverera i tid, och samtidigt klara våra miljö- och klimatmål, så måste våra leverantörer leverera på det datum och inom de ledtider som vi kommit överens om. NYA DIMENSIONER 9
Nya Dimensioner STÄRKT ERBJUDANDE PÅ SKURET NÄR BE
INVESTERAR I NY PLASMASKÄRARE
Nya Dimensioner BRIST PÅ MATERIAL OCH LÅNGA LEDTID
ER – DÅ HÖJS KRAVEN PÅ LEVERANTÖREN!
Nya Dimensioner MÅNGFALD I CENTRUM NÄR BE REKRYTER
AR NYA SÄLJARE
Nya Dimensioner NY SÄLJCHEF VILL FÖRÄDLA OCH FÖRNY
A
Nya Dimensioner NY SÄLJCHEF VILL FÖRÄDLA OCH FÖRNY
A
Nya Dimensioner BYGGSTÅLSHANDBOKEN I NY UPPLAGA