Sten 1
Sten Ledare
Sten Kort & gott
Sten K-sten: Stadshuset i Uppsala
Sten ÅTERBRUK I PRAKTIKEN
Sten ÅRETS STEN 2025
Sten STADSHOTELL MED STJÄRNGLANS
Sten INBOXAT ÅTERBRUK
Sten MÄKTIG MÄLARTERASS
Sten INSIDER I STEN
Sten PACKHUSKAJEN
Sten DIGITALA SATSNINGAR
Sten OMPRÖVAD MILJÖPRÖVNING JURISTERNA MILJÖTILLST
ÅNDSUTREDNINGEN Utredning föreslår nationell myndighet för miljöprövning En ny miljöprövningsmyndighet, ett nytt kapitel i miljöbalken och en mer harmoniserad prövningsprocess i enlighet med EU-rätten. Det är några av de stora förändringar som föreslås i nyligen presenterade Miljötillståndsutredningen. Juristerna Carolin Hammar och Sofia Löwe har tittat närmare på de förslag som kan ha störst betydelse för stenindustrin. TEXT CAROLIN HAMMAR & SOFIA LÖWE DELPHI reformbehovet av miljöbalken har debatterats i flera år, något som vi återkommande har berört i tidigare artiklar (senast i STEN nr 4 2024 ). I januari 2025 överlämnade Miljötillståndsutredningen sina förslag till ändringar i utredningen En ny samordnad miljöbedömnings- och tillståndsprocess (SOU 2024:98 ). Instruktionen var att se över hur tillståndsprövningen enligt miljöbalken kan förenklas och förkortas genom att göra prövningen mer flexibel, effektiv och förutsebar. Det är en gedigen och omfattande utredning som tar sikte på att harmonisera svensk rätt med EU:s rättsakter. Utredningen överstiger 2 000 sidor och föreslår ändringar som berör 29 lagar och 31 förordningar. Vi har valt ut två övergripande ändringarna samt en ändring som särskilt berör översynen av täktrelaterade frågor. Ny organisation för miljöprövning En av utmaningarna i dagens system är att prövningen är fördelad på totalt 17 olika myndigheter som styrs av olika processuella regler. I utredningen presenteras möjliga organisatoriska förändringar. För- och nackdelar ställs mot varandra. Bland alternativen nämns att ha kvar prövningen hos miljöprövningsdelegationer inom tolv länsstyrelser, flytta prövningen till länsstyrelser som sådana eller lägga allt på en befintlig nationell myndighet, förslagsvis Naturvårdsverket. Den slutliga bedömningen är dock 38 att miljöprövningen bör hanteras av en ny myndighet, benämnd som Miljöprövningsmyndigheten. Myndigheten ska ansvara för hela processen, från miljöbedömningen till avgörandet i tillståndsärendet. För hela processen bör det finnas en tidsplan i flera steg. Den nya myndigheten bör även ha flera regionala kontor. Utredningen förordar platser där det idag finns länsstyrelse med miljöprövningsdelegation och platser med relevanta utbildningar (universitets- och högskolestäder). För att uppnå en jämn geografisk fördelning av myndighetens ärenden föreslås att regionkontoren placeras i Umeå, Falun, Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö. Beslut från Miljöprövningsmyndigheten ska kunna överklagas till mark- och miljödomstol och vidare till Mark- och miljööverdomstolen. Domstolarnas roll renodlas därmed till överprövning vid miljöprövning. Det framhålls att det är mindre lämpligt att mark- och miljödomstol utgör första instans för tillståndsprövningen. De allmänna domstolarnas kärnuppgift bör vara att avgöra tvister mellan enskilda. Sverige skiljer ut sig från andra EU-länder genom att ha tillståndsprövningen enligt miljöbalken i en domstol som första instans. En ny tillstånds- och granskningsplikt i linje med EU-rätten Av de synpunkter som lämnats till utredningen framgår att nuvarande reglering och indelning av tillstånds- och anmälningsplikt upplevs som omfattande och svåröverskådliga. Det är oklart vilka krav som följer av EU-rätten och vilka som enbart gäller i Sverige. Av flera skäl behövs en översyn. Därför föreslås en ny tillstånds-, gransknings-, anmälningseller registreringsplikt. Miljöprövningen bör förbehållas den prövning av verksamheter och åtgärder som följer av krav på tillstånd och miljöbedömning enligt EU-rätten. Endast om det föreligger särskilda skäl får nationella krav införas. Förslaget är att placera processuella regler för miljöprövningen i ett samlat kapitel, kapitel 20. Tillstånds- eller granskningsplikten gör inte som i dagens system skillnad på miljöfarlig verksamhet respektive vattenverksamhet. Krav på förprövning för miljötillstånd bör som utgångspunkt gälla för verksamheter eller åtgärder som i) är tillståndspliktiga enligt EU-rätt och, ii) bedöms att de kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, samt iii) de verksamheter och åtgärder som efter granskning bedömts att de kan antas medföra betydande miljöpåverkan. Ett tillstånd enligt äldre bestämmelser i miljöbalken ska i fortsättningen gälla som ett miljötillstånd enligt det nya 20 kap. miljöbalken. För verksamheter som omfattas av förprövning utan krav på miljötillstånd enligt EU-rätt eller av nationella skäl, införs en enklare tillståndsprocess där verksamheten förprövas genom granskningsplikt. Verksamhetsutövaren ska ansöka om ett
Sten Årsmötet: Branschen står stark i en skakig om
värld
Sten Danskt ledarskap: Christian Holm Hansen är ny
vd för Steny
Sten Stenprisets vinnare: Nystart för arkitektkont
oret Utopias grundare
Sten KVINNLIG MÄSTARDUO