Med barn och unga i fokus 1
Med barn och unga i fokus Genomförande av övergri
pande satsningar I det här kapitlet redovisar Kulturrådet de övergripande satsningar som genomförts. De olika satsningarna relaterar till det huvudmål och de två delmål som presenteras på sidan sju i denna redovisning. Insatserna ska förstås som olika delar som bildar en helhet och förstärker varandra. Samverkan mellan olika nivåer och inom olika nivåer – stat, region, kommun – sker i samtliga delar, på olika sätt. I Kulturrådets planering och arbete med Läsfrämjandelyftet har myndigheten använt erfarenheter från tidigare satsningar inom ramen för Kulturrådets arbete som Bokstart och Stärkta bibliotek. Myndigheten har också tagit del av kunskap och erfarenheter från Skolverkets satsning om ett läslyft riktat till skolans personal och KB:s satsning ”Digitalt först med användaren i fokus” (2018–2020). Även erfarenheter från regionalt utvecklingsarbete som delgivits Kulturrådet i dialoger med de regionala biblioteksverksamheterna har varit en viktig källa till kunskap i Kulturrådets arbete med uppdraget. Sammanfattning av insatser Med utgångspunkt i den kunskap som Kulturrådet tagit del av har myndigheten valt att utforma följande insatser: Bidrag Kulturrådet har utlyst ett nytt, tillfälligt bidrag till kommuner och regioner för kompetenshöjande insatser inom läsfrämjande och litteraturförmedling. Fokus för bidragets användning är kompetenshöjande insatser riktade till all personal på folkbiblioteken, med fokus på barns och ungas läsning. Digiteket I samarbete med KB och Biblioteken i Malmö har lärplattformen Digiteket, KB:s nationella digitala tjänst utvecklats, med stöd från Kulturrådet. Bland annat har lärplattformen byggts ut med vetenskapliga lärresurser för kompetensutveckling med fokus på barns och ungas läsning. Lärresurserna har tagits fram i samarbete med olika universitet och högskolor som producerar populärvetenskapliga artiklar och kunskapsöversikter, beställda av Kulturrådet, till Digiteket. Kulturrådet har också tagit fram en vägledning för kollegialt lärande som publicerats på Digiteket, som ett stöd för biblioteken i att organisera kompetensutveckling och verksamhetsutveckling. Frukostseminarier Kulturrådet har arrangerat sammanlagt fem digitala frukostseminarier med målgrupp folkbiblioteken i landet under 2023–2024. Frukostseminarierna organiserades som ett forum för att synliggöra olika satsningar som kommuner och regioner genomför inom Läsfrämjandelyftet. Kurs för chefer I samarbete med Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås har Kulturrådet tagit fram en ny kurs för bibliotekens chefer. Kursen handlar om strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek och genomförs vid två tillfällen med kursstart 2023 och 2024. Kursen genomförs av Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås. Bibliotekshögskolan samverkar kring innehåll i kursen med ett flertal andra universitet och högskolor. I anslutning till kursen genomförs följeforskning med fokus på chefernas förhållande till strategisk utveckling av det läsfrämjande arbetet. 11/44