Med barn och unga i fokus 1
Med barn och unga i fokus Bilaga 2. Vetenskapliga
lärresurser Följande vetenskapliga lärresurser har producerats på uppdrag av Kulturrådet. Digiteket och Kulturrådet arbetar gemensamt under 2023 och 2024 för att publicera samtliga lärresurser på Digiteket.se: 1. Barns och ungas läs och bibliotekspraktiker – en kunskapsöversikt, Åse Hedemark, universitetslektor Uppsala universitet 2. Läsning – lösningen på samhällets problem? Åse Hedemark, universitetslektor Uppsala universitet & Linnéa Lindsköld, docent Högskolan i Borås 3. Allsidighet och kvalitet – vad betyder det för folkbibliotekens arbete? Linnéa Lindsköld, docent och universitetslektor Högskolan i Borås 4. Ljudboken, ljudlitteraturen och ljudläsaren, Julia Pennlert, universitetslektor Högskolan i Borås & Sara Tanderup Linkis, universitetslektor Lunds universitet 5. Tillgänglig läsning för barn och unga med läsnedsättning – en kunskapsöversikt, Ulrika Centerwall, universitetslektor Högskolan i Borås & Katarina Hagberg, doktorand Högskolan i Borås 6. De svenska barnens läshistoria, Kristin Johansson, doktorand Högskolan i Borås 7. Lyssnande läsning i ungdomars vardag, Elisa Tattersall Wallin, universitetslektor Högskolan i Borås 8. Mellan didaktik och estetik – om skönlitterärt läsfrämjande i ett litteraturdidaktiskt perspektiv, Olle Nordberg, universitetslektor Uppsala universitet 9. Lek och lärande på biblioteket, Niklas Pramling, professor Göteborgs universitet 10. Kvalitetslitteraturen och folkbiblioteken, Karl Berglund, universitetslektor Uppsala universitet 11. Barns och ungas läsning: larmrapporter och kritiska perspektiv, Christina Olin Sheller professor Karlstads universitet & Sofia Wijkmark, docent Karlstads universitet 12. Social läsning som läsfrämjande idag och igår, Kristin Johansson, doktorand Högskolan i Borås 13. Läsfrämjandekompetens – vad behövs för att främja läsning? Jenny Lindberg, universitetslektor Högskolan i Borås 14. Främja läsning på nationella minoritetsspråk, Hanna Carlsson universitetslektor Linnéuniversitetet & Sara Ahlryd, universitetslektor, Linnéuniversitetet 15. Barns perspektiv på samtal om läsning, Martin Hellström, universitetslektor Linnéuniversitetet 16. Läsfrämjandets geografi – en översikt, Hanna Carlsson, universitetslektor Linnéuniversitetet 17. Hälsofrämjande metoder och folkbibliotek, Cecilia Pettersson, universitetslektor Göteborgs universitet 27/44