Dagens Transport & Logistik 1
AVANCERAD ROBOTTEKNIK, Nato:s logistikkedjor och
AI-analys inom detaljhandeln I år deltog över 135 utställare på Logistik & Transport i Göteborg. Väldigt många montrar visade upp de senaste lösningarna inom avancerad robotteknik, baserade på AI och maskininlärning. Ledande transportföretag, som PostNord, Bring och DHL var på plats. På Öppna scenen avhandlades alltifrån livsmedelslogistik till Win-Win med mindre förpackningssvinn. Ett uppmärksammat inslag var samtalet mellan Hasit Thankey, Head of Defence Enablement and Logistics för Nato, och Stefan Karlöf, chefredaktör på Supply Chain Effect. AV CIA ERANDER Nu har vi ett så kallat autostore, ett automatiserat lager där vi även outsourcar personalen. Vi äger den och vi äger alla system, men vi har extern personal. Allt finns dessutom i våra lokaler där vi själva sitter”, säger Charlotte Nordén. Charlotte Nordén, vd på Cellbes Foto: Pressbild Konferensprogrammet bjöd på erfarenheter och framtidsspaningar med företag som DSV, PostNord, Apoteket och Cellbes. Charlotte Nordén, vd för Cellbes, pratade om den avgörande rollen som logistik och distribution spelar för att lyckas inom detaljhandeln. I takt med att konsumenternas beteenden förändras, e-handeln växer och hållbarhetskraven skärps, blir logistikflöden en konkurrensfaktor “För tre år sedan förändrade vi vår logistik; vi hade ett vagnsplocklager tidigare, varorna plockades helt manuellt. 8 Renaults elektroniska varubil. Foto: Cia Erander DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2025 Automatisering och snabba logistikflöden viktiga konkurrensfördelar Detta sammantaget har sänkt Cellbes kostnader och gjort dem enormt mycket mer effektiva. En annan följd har blivit att de kunnat nå ut på flera marknader än när de hade vagnsplock. Charlotte Nordén säger att det gäller att hela tiden ha koll på vilka leveransförväntningar kunden har för att kunna överträffa deras förväntningar. Vissa föredrar hemleverans och andra tycker paketboxar funkar bättre. Enligt henne är snabba logistikflöden och förmågan att effektivisera viktiga konkurrensfördelar. Flyger inte hem varor - alldeles för ohållbart De främsta logistiska utmaningarna för Cellbes är hur de jobbar med logistiken från Asien - en stor importmarknad för företaget idag - och det sker i nuläget med båttransport och tar väldigt lång tid.