Dagens Transport & Logistik 1
Mässan slog publikrekord med 4530 besökare. Foto:
Cia Erander Försöken att frakta godsen med tåg, som delvis skulle gå genom Ryssland, gick av naturliga skäl i stöpet så järnväg är inte längre ett alternativ. “Vi vill inte flyga hem varor heller för det är alldeles för ohållbart. Så här får vi fundera över hur vi kan styra våra logistiska flöden framöver.” Fri frakt blir ett minne blott - miljön väger tyngre Charlotte Nordén menar att logistiken som den är utformad idag, delvis kommer att förändra modet för vissa företag, eftersom de inte har ekonomiska möjligheter att ha ett lika brett sortiment. Framöver tror hon att utvecklingen kommer att fokusera mycket på valfrihet - kunden ska kunna välja vilket alternativ som är bäst för dem. “Detta med att allt ska gå supersnabbt och inte kosta någonting, det är också en spaning där jag tror att fler DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2025 och fler kommer att ta betalt för frakten och att kunden också kommer att acceptera det. För det är inte hållbart att ha fri frakt och fri retur, varken för miljön eller för hållbara företag framöver.” AI-analys kommer att spela en mycket större roll i alla steg AI kommer in i startskedet för att hjälpa kunden att välja rätt produkt för att på så vis minska leveranserna - det är inte hållbart att skicka varor fram och tillbaka som det görs i nuläget. Ett annat alternativ hon trycker på för att få ett bättre logistikflöde är att erbjuda fri frakt om kunden handlar för en minimisumma. ”Allt det här som jag nämnt här kommer att ses över och utvecklas på olika sätt, det är jag övertygad om och där tror jag AI-analys kommer in på ett helt annat sätt än vad vi hittills har sett”, säger Charlotte Nordén. Solwr Group demonstrerade sin smarta mobila robot, som automatiserar hela plockprocessen på ditt lager. Foto: Cia Erander 9 á