Nöjesnytt Växjö 1
För ca 10 miljoner år sedan tog människornas evol
ution ett litet, men betydelsefullt steg och det är här som vi börjar vår resa i evolutionen. Ancestors tar oss dock inte hela vägen till vår nutid, men vi får ändå följa utvecklingen fram tills för ungefär två miljoner år sedan. Kanske hände det inte så mycket med vår utveckling efter det… eller så kommer det en uppföljare, vem vet? Hur som helst, när vi tar kontrollen över vår första primat kan man inte göra särskilt mycket mer än att ta upp saker och inspektera dom. Är det ätbart eller inte och om det går att äta, ska jag då göra det? Ju mer man utforskar desto mer lär man sig om sin omgivning och genom att lära sig mer kan man sedan utvecklas. Utvecklingen eller rättare sagt evolutionen görs genom att välja olika färdigheter som nästan alla känns som livsnödvändiga. En av de första färdigheterna man lär sig är att kunna använda båda sina händer, det kanske låter banalt, men är helt avgörande för att vid senare tillfälle exempelvis kunna göra ett vapen av en torkad kvist. Ju mer man utforskar desto mer erfarenhet får man och på så vis utvecklas man snabbare. CHARMA DET MOTSATTA KÖNET Men det är inte bara utvecklingen som man måste ta hand om. Man måste även se till att den egna stammen med primater överlever och frodas så att man kan skapa nya små primater som i sin tur kan föra evolutionen vidare. Detta gör man genom att charma det motsatta könet genom att plocka löss och annat gött från dess päls, har man sedan tur uppstår tycke och efter 15 månader kommer det en ny liten skapelse till världen. Det här är, förutom att finna mat och vatten, det viktigaste steget för att den egna stammen ska överleva. Det här kanske låter lättare än vad det verkligen är. För ute i det vilda springer, flyger och simmar det omkring varelser som inte vill annat än att göra dig illa. Bara de första fem dagarna (i speltid) lyckades jag förblöda inte mindre än fyra gånger genom att bli tacklad av ett vildsvin, biten av en stor orm eller riven av en mastodontörn. Som om inte det vore nog är det lika lätt att hoppa lite fel och bryta ett ben eller två och på så sätt ha ihjäl sig. I många fall känns det tyvärr som det beror på den lite bångstyriga kontrollen. Den vill alldeles för ofta att jag ska klättra på saker jag själv inte hade tänk att klättra på eller som när man börjar blöda så vet man inte vad som stoppar blödningen. Man vet bara att stoppar man inte blödingen är det kört. Även om man lär sig efterhand man spelar och det blir lite enklare att ta sig fram, så skapar ändå kontrollen det största motståndet i spelet. BLIR BARA FRUSTRERANDE Tyvärr så uppfattas Ancestors lite förlegat när det kommer till det grafiska, men efter ett tag tänker man inte så mycket på det. Dock blir det tjatigt i längden att allting upprepas gång på gång. För varje ny upptäckt är det samma mönster som måste gås igenom, plocka upp föremålet, inspektera (som efter att tag tar alldeles för lång tid) och så har man lärt sig något nytt eller den enormt långa animationen (som man inte kan trycka sig förbi) som spelas upp för varje ny födsel. Första gången är det helt okej, kanske andra också, men sedan blir det bara frustrerande. Jag vet ju redan vad som ska hända så låt mig fortsätta att utvecklas så jag kan komma vidare. Trots den enorma potentialen är det några grejer som den bångstyriga kontrollen, den förlegade grafiken och det enformiga upplägget som gör att man tyvärr tröttnar ganska snabbt på det här spelet, men jag hoppas att om det kommer en uppföljare så har den lite mer variation att bjuda på. I TEXT: CARL LINNÉ ancestors: the humankind odyssey PS4, XBOX ONE, PC BETYG: 2 SPELNYHETER EA-KOMMENTAR SATTE REKORD När EA 2017 släppte spelet Star Wars Battlefront 2 blev spelare över hela världen smått irriterade över det faktum att det kryllade av lootlådor och låsta karaktärer där EA såklart ville ha en slant för att det skulle gå snabbare att låsa upp allt i spelet. På reddit skapade användaren u/MBMMaverick tråden “Seriously? I paid 80$ to have Vader locked?” där han klargjorde hur dåligt han tyckte det var från EA:s sida, men det är svaret från EA som satte rekordet. I svaret från en representant från EA ville dom få det till att man skulle känna stolthet över att ha spelat till sig allt innehåll i spelet, men det mottogs inte så väl av Reddits användare som gav kommentaren hela 683.000 nedröstningar - vilket är nästan 600.000 fler än tvåan på listan och därmed har EA den mest nedröstade kommentaren på Reddit. 70 | nöjesnytt SVENSKA SPELBRANSCHEN OMSATTE 19,2 MILJARDER Dataspelsbranschen.se har tagit fram en ny rapport för 2018 där man presenterar en rad olika siffror som exempelvis att svenska spelbranschen omsatte 19,2 miljarder under 2018, vilket är en ökning på 42% mot föregående år. Dessutom att var femte tjänst på ett svenska spelföretag innehas av en kvinna, att de flesta spelföretag i Sverige går med vinst och att dom tillsammans betalar in runt två miljarder i skatt till Sverige. Det visar på en bransch i medvind så att säga.