Byggaren 1
Bakdörrarna öppnar asymmetriskt och ger bra åtkom
st till skåpet. Men, de spärrar inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen. Okomplicerat insteg till en komfortabel förarplats. Ratt och instrumentpanel särskiljer från Renault Kangoo. Full uppsättning krockkuddar. fl era olika paket fi nns ett stylepaket och ett lastpaket som tillval. Dieselmotorerna, vilka är godkända för det förnybara dieselbränslet HVO, är på 1 461 kubikcentimeter och lämnar 55 kW/75 hk, 70 kW/95 hk samt 85 kW/116 hk. De två senare kommer att kunna levereras från och med försäljningsstarten i Sverige. Bensinmotorerna på 1 333 kubikcentimeter ger 75 kW/102 hk och 95 kW131 hk. De två starkaste dieslarna och den starkaste bensinmotorn går att få med sjustegad automatlåda. Motorerna är desamma som i Renault Kangoo. Priserna börjar från 248 000 kronor, inklusive moms. Den eldrivna versionen har hyfsat konkurrenskraft iga 75 kW/102 hk och den teoretiska räckvidden anges till 28,5 mil enligt WLTP. Bilen kan AC-laddas med 11 eller 22 kW. Med snabbladdare upp till 75 kW, varför den kan laddas från 10 till 80 procent av batterikapaciteten på runt 40 minuter. Bland elektroniska hjälpmedel hos Citan hittar vi trötthetsvarnare, sidvindsassistent och nöduppringning som standard. Den kan även utrustas med adaptiv farthållare med självkörande funktioner. Bilen har ett röststyrt infontainmentsystem och är uppkopplad med Mercedes me Connect varför både förare och fordonsansvarig har uppsikt över var bilen befi nner sig. Dessutom går bilen att låsa och låsa upp med en mobiltelefon. Eft ersom vi nyligen provkörde Renault Kango Van hänvisar vi till provkörningen i Byggaren Nr 6-2021 och kommenterar här enbart det som skiljer bilarna åt. Utseendemässigt handlar det om fronten där Mercedes gjort markanta förändringar med mjukare linjer, sin egen grill och annorlunda utformning av strålkastarna. Naturligtvis även olika utformning av lättmetallfälgarna. I inredningen består skillnaden i att Mercedes har arbetat om hela den övre delen av instrumentpanelen. Alla funktioner är dock desamma. Den mest iögonfallande skillnaden är att de fyra ventilations- och värmeutsläppen på panelen är överdrivet stora, runda och utstickande i Citan men betydligt mer diskreta i Kangoo. Personligen föredrar vi utförandet i den senare. Mercedes har självklart sitt eget emblem i ratten och dessutom uppskattar vi att den är rund, som en ratt skall vara. Det är den inte i Kangoo. Man säger sig också har gjort ändringar beträff ande sittkomforten i Citan. Vi känner inga större skillnader. Det handlar i grunden om samma stol vilken är manuellt justerbar i höjdled bakifrån framåt uppåt. Tyvärr går inte framkanten att justera i höjdled i någon av dem. Skåputrymmena i de båda bilarna är naturligtvis desamma. Men, lösningen med den borttagna B-stolpen, som var en av nyheterna på Renault Kango Van, saknas på Mercedes Citan. Man erbjuder dock en version där passagerarstolen går att fälla ner i golvet på samma sätt som i Kangoo. I båda fallen utnyttjar man möjligheten att få ett plant lastutrymme ända från bakdörren fram till instrumentpanelen i kombination med att halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen. Eft ersom vi endast kört bilen kortare Här är det smalt, endast 61,5 cm brett. Smalast i klassen. Dessutom stjäl komfortmellanväggen utrymme. sträckor i stadstrafi k utan last kan vi varken bedöma vägegenskaper, ljudnivå eller förbrukning. Inget talar dock för att egenskaperna skulle skilja sig från Renault Kangoo. Däremot kan vi konstatera att den Citan med 95-hästarsdieseln som vi provkörde, med en traditionell inredning med komfortmellanvägg, var betydligt tystare än den Kangoo vi körde med borttagen B-stolpe och den till hälft en gallerförsedda mellanväggen. Fler omdömen om nya Citan följer när Byggaren kört bilen på hemmaplan i vårt ordinarie provkörningsprogram. » BYGGAREN ¬ 8 2021 17