Marknad Öresund 1
KRÖNIKA Allt färre små och medelstora företag tro
r att deras export ska minska. Det visar en ny undersökning från EKN, Exportkreditnämnden. FÄRRE SMÅ OCH MEDELSTORA FÖRETAG TROR PÅ MINSKAD EXPORT TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Trenden är tydlig. Nu tror allt färre små och medelstora företag att deras export ska minska. Det visar en ny undersökning från EKN, Exportkreditnämnden. De små och medelstora företag som har störst exportandel har bäst förutsättningar under rådande marknadsläge. De har bättre möjligheter att hålla uppe försäljningsvolym, har en mer positiv syn framåt och planerar därmed att investera mer. – Det går fort nu, nedgången kommer att synas tydligt i fjärde kvartalet. De som kommer klara sig bäst är de som exporterar mest, säger Victor Carstenius, senior analytiker på Exportkreditnämnden, som har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. Detta är den nionde undersökningen EKN låtit göra sedan pandemin slog till i januari 2020. Då var förväntningarna på ökad export i botten och på minskad export i topp. Sedan vände trenden långsamt, och någon gång våren 2021 var det lika många som trodde på minskad som ökad export. Denna positiva trend kulminerade sedan våren 2022, då sa 45 procent att de trodde på ökad export och åtta procent på minskad. Sedan har kurvorna långsamt börjat närma sig varandra igen. Nu möts de nästan. På frågan ”Hur har er export utvecklats senaste tre månaderna jämfört med samma period förra året?” säger nu 30 procent att exporten ökat, och 29 procent att den minskat. – Det betyder att vi befinner oss på samma punkt som våren 2021, men då med en helt motsatt trend. Då var trenden positiv, nu är den negativ och det är ett avsevärt sämre läge, säger Victor Carstenius. Bland de företag som exporterar mest, minst 70 procent av omsättningen, är det fler som inte har några problem att hålla uppe försäljningsvolymen än bland de som exporterar en lägre andel. Undersökningen visar också att det är fler företag med stor exportandel, som satsar på expansion och räknar med att ha ökat exporten om 12 månader. – Hur du än vänder och vrider på siffrorna går det inte att komma fram till något annat än att de företag som har störst exportandel har bäst förutsättningar under rådande marknadsläge. De har bättre möjligheter att hålla uppe försäljningsvolym, har en mer positiv syn framåt och planerar därmed att investera mer, säger Victor Carstenius. Totalt sett uppger 44 procent av företagen att deras främsta strategi för det kommande året är expansion medan 27 procent uppger kostnadsbesparingar. Bland de företag som exporterar mest är andelen som satsar på expansion högre och andelen som räknar med kostnadsbesparingar lägre. De positiva effekterna av den svaga kronan avtar för små och medelstora exportföretag, enligt en undersökning från Exportkreditnämnden. Över hälften uppger att kronans växelkurs mot euro och US dollar inte alls påverkar exportaffärerna. – Det finns de som tror att en svag krona alltid gynnar svenska exportföretag. Men då ser man bara ena sidan av myntet. En svagare krona driver upp importkostnaderna och tar ut de positiva effekterna för alla de exportföretag som köper insatsvaror från utlandet, säger Stefan Karlsson, chefsanalytiker på EKN. Undersökningen visar även att fler små och medelstora företag bedömer risken att inte få betalt vid exportaffärer det närmaste året som hög. 13 procent av de tillfrågade företagen bedömer att det finns en hög risk att de inte kan få betalt i sina exportaffärer det närmaste året. Bland de företag som har högre andel export bedömer ännu fler, 18 procent, att risken är hög. – Det här är en av de risker som alltid finns vid export. Och i lågkonjunktur ökar den. De faktiska problemen med att få betalt har dessutom ökat något under det senaste året så det spär nog på företagens oro framåt, avslutar Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef SME och Midcorp på EKN. ®