Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: FÖRVÄNTAN I LUFTEN
Nya Dimensioner PETER ANDERSSON BLIR NY KONCERNCHE
F, BE STORSATSAR I NORRKÖPING, KRAFTWERK VINNER 20-ÅRIG TVIST
REPORTAGE: ARLANDAPROJEKTET Alexander Fernström,
kundansvarig säljare på BE Group, och Mikael Arfs. sina fordon, vilket de måste för att kunna pumpa ut betongen. Det löste sig dock snabbt, berättar Mikael Arfs. RULLARMERING SPAR TID BE Group och SVEAB har ett samarbete som sträcker sig ett antal år tillbaka i tiden. I Stockholmstrakten har de båda företagen just nu två stora gemensamma projekt, konstaterar Alexander Fernström, kundansvarig säljare armering på BE Group i Stockholm. Till Arlandaprojektet kommer BE Group att leverera närmare 600 ton armering. Merparten av denna utgörs av rullarmering, men det förekommer även en del lös samt klippt och bockad armering. – Fördelen med rullarmering är att den går mycket snabbare att få på plats, berättar Alexander Fernström och får medhåll av Mikael Gauffin, som med sina 38 års erfarenhet inom betong och armering är en av SVEAB:s mest rutinerade personer på plats. Första gången Mikael Gauffin kom i kontakt med rullarmering var för 15 år sedan, berättar han. – Det sparar jättemycket tid jämfört med om vi skulle lägga ut lösa mattor. Speciellt när det 12 NYA DIMENSIONER ” Det sparar jättemycket tid jämfört med om vi skulle lägga ut lösa mattor. Speciellt när det som här handlar om öppna ytor utan uppstick för exempelvis pelare.” som här handlar om öppna ytor utan uppstick för exempelvis pelare. VÄRMEN ETT PROBLEM Trots de hårda säkerhetsföreskrifterna har leveranserna så här långt fungerat i stort sett prickfritt. Tidspressen gör oss ömtåliga, några förseningar finns det inte utrymme för, konstaterar Mikael Arfs. Varje rulle med armering är unik och märks upp för att förenkla utrullningsarbetet. Rullarna lyfts på plats med hjälp av kranar och rullas sedan ut korsvis i två skikt. För varje monolit på 12x12 meter går det åt åtta rullar. Orsaken till de pågående markarbetena på Arlanda är förra sommarens intensiva värmebölja. Asfalten på plattan utsattes för stora påfrestningarna och man var stundtals tvungen att kyla ner den med vatten, något som fick stor uppmärksamhet i svenska medier. Mikael Arfs är dock mån om att tona ner det inträffade. – Det här handlar om normalt underhållsarbete. Svenska flygplatser lägger ner miljontals kronor varje år på att byta ut och underhålla asfalten. Bara på Arlanda motsvarar det mer än vad en medelstor svensk kommun hanterar under ett år. ■
Nya Dimensioner METALL FÖR EN FREDLIGARE VÄRLD
Nya Dimensioner SÅ FUNKAR LME
Nya Dimensioner ANALYS: NU LADDAR VI OM
Nya Dimensioner VI SES PÅ ELMIA!