HSB Uppdraget Göteborg 1
underhåll Byta stammar – nödvändigt och lärorikt
Att byta stammar är ibland nödvändigt – och en av de största påfrestningar en bostadsrättsförening kan vara med om. En pandemi gör inte arbetet lättare. – Renoveringen har varit extremt jobbig, jätterolig och krävande, alla färger på paletten, säger Camilla Hesselbom, ordförande i HSB brf Uppegård i Stenungsund. Text Marit Larsdotter Foto Camilla Hesselbom F uppdraget #3 / 2020 EM MIL NORR om Göteborg, centralt i Stenungsund, ligger HSB brf Uppegård. En av ortens äldsta föreningar som rymmer 192 lägenheter. Med närhet till ”hav och bad, natur, skolor, idrottsanläggning samt Stenungstorg” som det står på föreningens hemsida. – Vi har också brf-lokal, gym, pingisrum och en fin skogsdunge med grillplatser. Och det är väldigt välbyggda hus, säger Camilla Hesselbom. Men även välbyggda hus behöver underhållas. Fastigheterna på Uppegårdsvägen byggdes 1965 och att se över husets stammar hade länge stått högt upp på underhållsplanen. Nu föll det sig inte bättre än att precis när det var dags att ta tag i den omfattande renovering som stambyte innebär – så flyttade föreningens ordförande, vice ordförande respektive sekreterare… – Vi blev ett helt nytt gäng som fick kavla upp ärmarna. DET VAR STRAX efter trettonhelgen för ett och ett halvt år sedan som Camilla kastades in i ordföranderollen och tillsammans med de andra i styrelsen tog tag i förfrågningsunderlag och offerter som tidigare styrelse arbetat fram. Nu i sommar, strax efter midsommar, var det slutbesiktning av arbetet. Brf Uppegård är ute på andra sidan, mängder av erfarenheter rikare men framförallt med snygga badrum, trygg el, fräscha stammar och bra ventilation. – Ja, vi har verkligen lärt oss enormt mycket och svetsats samman som styrelse, säger Camilla Hesselbom. En central lärdom handlar om kommunikation. Hur viktigt det är att vara tydlig och berätta, inte en gång utan löpande; vad är det som sker, varför sker det, vad innebär det? Det har varit en utmaning för styrelsen att se till att alla är med på tåget. Vad har varit svårast? – Ibland har det varit svårt att få medlemmar att förstå att renoveringen är nödvändig för att vi ska kunna bo i de här husen. Att vi har en projektplan och en budget som ska hållas. Vid några tillfällen har styrelsen fått frågan från medlemmar om de kan få reducerad månadsavgift på grund av besväret med renoveringen. – Då har vi fått ta ett mer grundläggande samtal om vad det innebär att bo i en bostadsrätt. Det kommer ingen utifrån och tar dina kostnader under en jobbig period, det funkar inte så, säger Camilla. ATT BYTA STAMMAR är ett omfattande ingrepp i en människas hem. Under åtta veckor har du främmande hantverkare som kommer och går i lägenheten, under lika lång tid är du hänvisad till en barack för att gå på toaletten eller att duscha. Det dammar och det låter. – I vår förening bor många äldre och att säga till någon som är 83 att hon eller han ska gå ut till en barack mitt i natten funkar inte riktigt. Även den som väntar barn mitt i byggkaoset kan såklart bli orolig och ha många frågor. Styrelsen i brf Uppegård bestämde redan från start att ta hjälp med de bekymmer som kan sammanfattas som boendesociala. Visserligen vill de vara nära sina medlemmar men för kontakter med myndigheter och kommunen för att exempelvis lösa tillfälliga toaletter eller hantera stark oro hos medlemmar var de glada att de tog hjälp av socionomen Sandra Mellgård Davis, HSB NABO. – Vi kommer in och är opartiska, s . S a n d r a M e l l g å r d D a v i