Örebro Läns Tidning 1
DENNA SIDA ÄR EN ANNONS örebro läns tidning | Fok
us Nora Fredrik Sandberg är en av ägarna som tar emot stadsbor och besökare med ett ständigt leende. Här handlar det om tradition och kontinuitet. Leon Sandbergs Bosättningsaffär firar 100 år i hörnet av Storgatan och Rådstugugatan i Nora. Text och Foto // Redaktionen I en föränderlig värld förändras även Leon Sandbergs Bosättningsaffär med sin egen tid men står samtidigt kvar med sin stolta historia intill Stadshotellet, kyrkan och Nora torg. I år har man funnits i samma anrika trähus, i samma hörn av staden, i 100 år. Leon Sandbergs Bosättningsaffär och Nora går hand i hand genom historien. Båda två är en viktig del av varandras berättelser om Noras utveckling genom åren. Båda två står stadigt kvar i det förflutnas skrönor och legender men följer även med i tidens modernisering av beteendeförändringar och människors önskemål om vad som krävs för att bli en attraktivt boplats och besöksmål. Sandbergs hyllas ofta för att representera Nora väl och är en viktig del av stadsbilden. Carl-Axel Sandberg startade företaget 1859 och har varit en väletablerad institution i 2 bygden sedan dess och firar nu 100 år i det anrika trähuset som speglar Nora som en av Sveriges bäst bevarade trästäder. I butiken kan du även möta Sandbergsättlingar från fjärde, femte och sjätte generationen. Det handlar om tradition och kontinuitet. Fredrik Sandberg är en av ättlingarna och dagens ägare tillsammans med Annika Sandberg. Vi träffar Fredrik en fredag förmiddag då helgtrafiken dragit igång i korsningen utanför entrédörren. Han berättar att Nora inte längre enbart är en sommarstad som man förknippade den med förr. – Förr kom turisterna efter påsk och var här fram till Noramarken i slutet av augusti då allting dog ut. Numer kommer det framför allt dagsturister dagligen under i princip hela året. Hur kommer det sig? – Det är beroende på ett otroligt långsiktigt samarbete mellan köpmannaföreningen och turistbyrån som verkligen gagnat hela Nora. Men då gäller det även att vi butiker kan matcha det och erbjuda starka varumärken och steppa upp i butikerna. Hur planerar ni som butik med tanke på det? – Vi har de starkaste varumärkena i vår bransch och de är så pass starka att de sätter trenderna i sig. Förr var det så att det var skillnad på större städer och mindre. Det har också suddats ut i och med att vi har många besökare från många olika platser. Man förväntar sig den nivån från oss. Det gäller väl även för de som bor i Nora? – Så är det, det måste finnas den här typen av butiker för att få folk att flytta hit. Det måste finnas en helhet i staden, byggnadsvård, glassen och ostbutiken till exempel. Vi är en liten pusselbit i helheten som vill vara med och bidra för att få folk att komma hit. Att Leon Sandbergs Bosättningsaffär har hållit sig kvar i sitt hörn i staden i hundra år är inte konstigt då det inte går att missa butikens centrala strategiska läge mellan kyrkan, parkeringarna på torget samt glassen och systembolaget. Alla som kommer till Nora centrum kommer att passera butiken och när jag ber Fredrik lyfta fram några saker så säger han: – Köksavdelningen är en jättestor och viktig del i butiken, att laga mat och ses över middagar har varit trendigt länge nu. Av samma anledning har vi en ökning av serviser och porslin. Dessutom säljer vi jättemycket Klippan-filtar och det kopplar vi till de höga elpriserna. En filt har passat perfekt när man drar ner temperaturen hemma.