Kanalen 1
6 Åkersberga kanalen nr 12 • vecka 2 • tisdag 22
mars • 2016 arbete &näringsliv ”Slutar när det är som bäst” Mette har bestämt sig för att gå vidare efter drygt tio år på Domarudden I drygt tio år har Mette Pagling Pettersson drivit Domaruddens kurs- och friluftsgård. Under åren har hon och kollegorna byggt upp en kundkrets, med allt från konferensgäster och elever på skolläger till barnfamiljer och motionärer, som kommer för att njuta av vällagad mat och den fina naturen vid Drängsjön. Men nu är det dags för Mette att gå vidare. – På många sätt slutar jag när det är som bäst, säger hon. För närmare 12 år sedan såg Mette Pagling Pettersson en liten tidningsannons där Österåkers kommun sökte nya arrendatorer för Domaruddens kurs- och friluftsgård. Tillsammans med vännen Marie Schinkler och pappa Pelle Skärgård satte de ihop en offert. Det ledde till att de vann upphandlingen och i maj 2005 kunde de slå upp portarna. – Innan vi tog över hade jag inte förstått hur mycket arbete det skulle bli, vi har ju öppet nästan jämt. Men mötet med alla människor är så fantastiskt roligt och givande vilket på många sätt uppvägt allt slit, säger Mette. Men nu känner Mette att det är dags att gå vidare och göra något annat och verksamheten har gått till försäljning. Österåkers kommun äger Domarudden och det är fyra år kvar på Mettes kontrakt. – Vår ambition är att vara kvar året ut och vi kommer att ta hand om de vi har bokat. Men under tiden hoppas jag att vi hitWenche Skärgård, Larsa Pettersson och Mette Pagling Petterson. Företaget har under åren blivit ett riktigt familjeföretag. Efter några år anställde Mette sin man Larsa Petterson, som numera är delägare. Pappa Pelle har varit med från början och även mamma Wenche Skärgård hjälper till. Foto: Charlotta lambertz tar någon som vill ta över och driva verksamheten. Det finns många sätt som man skulle kunna utveckla Domarudden på. Idag ligger till exempel träning och hälsa i tiden vilket är ett område som skulle passa verksamheten och miljön här bra, säger hon. "Innan vi tog över hade jag inte förstått hur mycket arbete det skulle bli, vi har ju öppet nästan jämt. Men mötet med alla människor är så fantastiskt roligt och givande vilket på många sätt uppvägt allt slit", säger Mette. Foto: Charlotta lambertz Mette vet inte ännu vad hon ska göra när hon går vidare från Domarudden. Under åren som egenföretagare har hon byggt upp ett brett kontaktnätverk och har samarbetat med många andra aktörer i kommunen. Hon är också aktiv i både Visit Roslagen och Företagarna. – Innan vi startade upp verksamheten här på Domarudden hade ingen av oss varit egna företagare och jag har lärt mig väldigt mycket under de här åren. Företagande ligger mig varmt om hjärtat och jag vill fortsätta att engagera mig i dessa frågor, säger Mette. Verksamheten har under åren blivit ett riktigt familjeföretag. Efter några år då Marie Schinkler slutade anställde Mette sin man Larsa Petterson, som numera är delägare. Pappa Pelle Skärgård har varit med från början och även mamma Wenche Skärgård hjälper till. Barnen har också arbetat här under åren. – Ofta har vi bara haft stängt två dagar per år så det har blivit mycket arbete under åren här. Framöver hoppas jag på mer tid till att träffa familjen och barnbarnen, avslutar Mette och ler. Charlotta Lambertz redaktionen@fixmedia.se Ny serviceverksamhet inrättas i Alceahuset En större omorganisation pågår just nu på Österåker kommun. En ny serviceverksamhet ska inrättas i form av ett callcenter i entréplan på Alceahuset, där invånare snabbt och smidigt ska kunna få svar på allehanda frågor, allt från bygglov och ansökningar om utskänkningstillstånd till skolval och sociala tjänster. Den nuvarande receptionen i Alceahuset kommer att byggas om till att husera servicecentret som succesivt ska utvecklas och bemannas med experter inom alla olika områden för att på så sätt bistå invånarna och vara en enkel och smidig väg in i kommunen. Det är redan nu klart att Lotta Holmgren, som de senaste åren varit Österåkers näringslivschef, blir företagsrådgivare i det nya servicecentret, med ansvar för just näringslivsfrågor. Hon tillträder sin nya tjänst i april. Just nu kartlägger samtliga förvaltDet blir allt vanligare att kommuner och myndigheter går över till att utveckla den här typen av servicecenter, ett arbetssätt som ningar vilken information och vilken typ av tjänster som ska tillföras servicecentret. Rekrytering pågår av en chef för verksamheten som ska ansvara för implementering och säkerställa rutiner och kvalitet. ursprungligen kommer från större företag inom den privata sektorn. – Idén utgår ifrån hur vi på bästa möjliga sätt ska uppfylla kommunfullmäktiges mål att invånarna ska få service av hög kvalitet i all kommunal service. Många företag, statliga myndigheter och kommuner har utvecklat olika varianter av servicecenter för att öka tillgängligheten och ge snabb service för de vanligaste frågorna och för viss handläggning av enklare karaktär, säger kommundirektör Jan- Olof Friman. I framtiden kommer invånare, företagare och besökare som vill ställa någon fråga till kommunen eller få en enklare tjänst utförd på det här sättet ha en väg in, antingen via besök, telefon, mail eller sociala medier. Kommunen kommer också att utveckla e-tjänster som ytterligare ska underlätta och ge snabbare service. Meningen är att det nya servicecentret ska vara helt i drift i mitten på nästa år. Jesper Almén